Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa, personer i behov av försörjningsstöd samt stöd på grund av våld i nära relation. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga, avdelning stöd och arbete samt avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt.
Vikariatet gäller till och med den 27 februari 2026, med möjlighet till förlängning.
När du börjar hos oss så erbjuder vi dig:
• Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi
• Möjlighet att delvis arbeta på distans
• En kompetensutvecklingsplan
• En central arbetsplats med närhet till pendeltågstation och centrum.
• Gratis parkeringsmöjligheter
• Tillgänglig och erfaren arbetsledning
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en medarbetare till ett längre vikariat i vårt engagerade team! Vill du vara med och hjälpa till att stödja våra barn och familjer, så är detta din chans. Kom och bli en del av vårt givande arbete och vår härliga arbetsmiljö!
Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att följa ett antal barn som är placerade i familjehem och samverka med olika personer och aktörer som finns runt barnet (föräldrar, skola med mera). I arbetet förväntas du dokumentera i vårt journalföringssystem och vid behov kunna hantera svåra samtal. Det är av vikt för oss att barnen har en trygg person att vända sig till under vår kollegas frånvaro. Vi hoppas att du är denna person!
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp, där alla medarbetare har många års erfarenhet av socialt arbete. Vi har ett stort fokus på att gemensamt skapa en trygg och stabil tillvaro för de barn och ungdomar vi möter. Vi arbetar aktivt och fortlöpande med våra mål och strävar hela tiden efter att utveckla vårt arbete med att bedriva kvalitativ familjehemsvård.
KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten är socionomexamen. Tidigare erfarenhet av barnavårdsfrågor, familjehemsvård och/eller myndighetsutövning inom socialtjänst är meriterande. Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare är önskvärt.
För tjänsten krävs B-körkort.
Vi söker dig som är stabil, strukturerad och har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och kan arbeta lösningsfokuserat även i komplexa situationer. Du kommer fungera som en viktig nyckelperson för barnet och behöver vara flexibel och bra på att samarbeta med alla runt barnet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt ID kort.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.
Utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister kommer att begäras vid anställning.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.