Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Underrättelsehandläggare
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Underrättelsehandläggare
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka. Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som vill arbeta som underrättelsehandläggare vid den polisoperativa enheten i Stockholm. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling. Arbetsplats Vid Ekobrottsmyndigheten finns polisoperativa enheter som bedriver underrättelseverksamhet samt kvalificerat utredningsstöd i form av spaningsverksamhet och hemliga tvångsmedel. Underrättelseverksamhetens uppdrag är att utifrån inriktningar och beställningar ta fram underlag för operativa, strategiska eller brottsförebyggande åtgärder. Arbetet bedrivs till stor del i samverkan med andra myndigheter och aktörer. Arbetsuppgifter Arbetet innebär i huvudsak att du utifrån myndighetens prioriteringar inhämtar, bearbetar, analyserar och sammanfattar information. Du kommer att arbeta med operativa underrättelser som tas fram som grund för antingen brottsförebyggande insatser, utredningsinsatser eller andra åtgärder. Arbetet innebär ett nära samarbete med såväl den egna verksamhetens personal som andra verksamheter inom myndigheten och externa samarbetspartners. Kvalifikationer  Vi söker dig som har: Polisexamen eller högskolexamen inom ekonomi, statsvetenskap, kriminologi, juridik eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant Minst tre års aktuell erfarenhet av arbete i underrättelseverksamhet eller brottsutredande verksamhet eller av liknande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Hög digital mognad och god systemvana Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du utöver ovan även har: Erfarenhet av liknande arbete inom statlig myndighet Erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet Erfarenhet av att skriva beslutsunderlag och rapporter Erfarenhet av informationshantering i databaser Erfarenhet av myndighetssamverkan Kunskaper inom ekonomi eller juridik, t.ex. redovisning eller skatterätt förvärvad genom studier eller arbetslivserfarenhet Personliga egenskaper När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Du är driven, kreativ och har en god analytisk förmåga. Du arbetar strukturerat i komplexa sammanhang och kan prioritera och avgränsa ditt arbete utifrån uppdraget. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god samarbetsförmåga och en positiv inställning till att samarbeta med olika yrkesgrupper såväl internt som externt. För att trivas i rollen behöver du ha ett högt sekretessmedvetande och ett kritiskt och sakligt förhållningssätt till ditt arbete. För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy,  EBM-modellen . Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Magnus Köhler, [email protected] . Fackliga företrädare för Saco-S är  Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10. Information om anställningen Anställningsform : Tillsvidareanställning med 6 månader provanställning Arbetsort : Stockholm Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse Lön : Individuell lönesättning tillämpas På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att höja våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev  senast den 7 september. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: HR-enheten, Hantverkargatan 15, 104 22 Stockholm. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-08-18
Antal platser 2
Hemsida Länk