Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

Anställningen är placerad vid Utvecklingscentrum i Stockholm. Som handläggare vid Utvecklingscentrum möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter. Utvecklingscentrum är en samlad funktion för rättslig tillsyn i brottmålsfrågor, rättslig utveckling och metodutveckling. Utvecklingscentrum har arbetsställen i Göteborg, Malmö och Stockholm och har bland annat som uppdrag att fungera som kunskapscentrum och att tillgodose behov av rättslig information och stöd till den operativa verksamheten inom myndigheten. Arbetet vid Utvecklingscentrum stöds av ett gemensamt kansli under ledning av en administrativ chef. I Malmö respektive Göteborg arbetar två handläggare på varje ort, i Stockholm arbetar tre handläggare, varav du blir en av dem. Dina arbetsuppgifter Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.  I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att: ge åklagare administrativt stöd, t.ex. arbete i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter kontrollera, bedöma och registrera inkomna ärenden vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post utföra arbetsuppgifter som kan fördelas från administrativ chef t.ex. hjälpa till i våra olika projekt (konferenser och erfarenhetsseminarier inom olika områden), hantera fakturor, beställningar, hantera rese- och konferensbokningar, utföra inventeringar, hantera praktikantadministration m m utföra webredaktörsarbete. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig har aktuell och relevant skicklighet som motsvarar flera års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant har aktuell och relevant erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m. har goda kunskaper i svenska i tal och skrift har goda kunskaper i Excel, Word och Power Point Som person vill vi att du är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns är självständig och ansvarstagande är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög är stabil och har god självkännedom har lätt för att samarbeta och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning är serviceinriktad ha god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom rättsväsendet. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på 1 år. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi ca 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.  Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.   Ansök redan i dag!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-08-15
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk