Arbetsbeskrivning
Vi på Rinmangymnasiet fått möjlighet att starta ESF-projektet #SeeMe med målsättning att stötta och få tillbaka hemmasittare och elever med hög frånvaro till skola. Projektet kommer att pågå i tre år med start 25.09.15 med ev. möjlighet till förlängning.
Skolfrånvaron för elever har ökat och vi vill motivera elever att komma till skolan och delta i undervisningen. Att de fullföljer sina gymnasiestudier och får en gymnasieexamen. Vi vill utveckla nya metoder och arbetssätt som bättre fångar upp och hjälper elever med problematisk skolgång.
Rinmangymnasiet har en utarbetad handlingsplan för att hantera elever med hög frånvaro. Nu vill vi stärka upp vår kompetens ytterligare med stöd av de framgångsfaktorer som utvecklats inom projektet Plug In 2.0. Vi vill utveckla ett framgångsrikt metodstöd och möta de komplexa problemställningar som finns för skolans ungdomar. Baserat på kreativa och flexibla insatser riktade till elever med hög skolfrånvaro.
Skolan är en viktig arena för alla våra elever oberoende om du som elev når bra skolresultat, har NPF-diagnos, psykisk ohälsa eller bor i en familj där det finns sociala och ekonomiska utmaningar. Du ska känna trygghet när du är i skolan och att du har inkännande och närvarande vuxna som kan ge dig det pedagogiska stödet du behöver.
Projektmål:
• Göra kartläggningar och stödinsatser för att säkerhetsställa att skolan kan erbjuda eleverna det stöd de behöver för att få en fungerande skolgång utifrån individuella behov och förutsättningar.
• I samarbete med andra professioner på skolan motivera eleverna att närvara på lektionerna, öka skolnärvaron och uppnå en gymnasieexamen.
• Skolpersonalen ska öka sin kunskap om orsakerna bakom elevernas frånvaro samt kunskaper kring metoder för ökad skolnärvaro hos eleverna.
• Den upplevda psykiska hälsan ska öka för elever med låg skolnärvaro.
• Öka elevers kännedom om hur elevhälsoteamet kan vara ett stöd på vägen mot en gymnasieexamen.
• Utveckla, etablera och implementera en arbetsmodell för att främja ökad skolnärvaro och rutin för överlämning av information om elever med problematisk skolgång mellan högstadiet och gymnasiet.
• Stärka skolans arbete med jämställdhetsfrågor och trygghetsfrågor ytterligare. Likaså skolans kontroll- och uppföljningssystem för att säkerställa att elever i behov av insats fångas upp och inte faller mellan stolarna.
Elevfrånvaron är inte bara relaterat till ett skolproblem, utan kan även få konsekvenser såsom utanförskap. Det kan handla om att man inte når sin fulla potential eller att man lever med begränsad ekonomi. Men det kan också handla om ett allvarligare utanförskap med inslag av ohälsa eller att lockas till en kriminell livsstil.
ARBETSUPPGIFTER
Vi utannonserar tre tjänster varav en tjänst som projektledare och två tjänster som projektmedarbetare. Arbetsuppgifterna för tjänsterna varierar. Se beskrivning på arbetsuppgifter nedan.
Oavsett vilken tjänsterna som intresserar dig så ingår det i dina arbetsuppgifter att:
• Vara en del av en uppsökande verksamhet riktat till elever i en komplex livssituation och utanförskap.
• Främja en öppen, positiv och lösningsfokuserad elevsyn med fokus på varje individs möjligheter till förändring.
• Arbeta direkt med ungdomar i utanförskap, både individuellt och i grupp.
• Stötta hela skolorganisationen i återintegrationen av elever med stor frånvaro och utföra stödjande insatser till eleverna för att återvända och stanna kvar i skolan.
• Arbeta nära elevernas familjer vid behov för att skapa helhetslösningar.
• Vara en del av skolans elevhälsa och arbeta tätt med mentorer, lärare och rektor.
• Samverka med socialtjänst, polis och andra aktörer.
• Bidra till planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter i projektet.
För tjänsten om projektledare genomför du arbetsuppgifterna som nämnts ovan men du har också avsatt tid för dokumentation och ansvarar för att:
• Leda och samordna projektets arbete enligt gällande projekt principer.
• Ansvara för dokumentation och rapportering.
• Planera, genomföra och utvärdera projektets aktiviteter.
• Sammankalla och leda projektmöten och samverkansmöten.
KVALIFIKATIONER
För samtliga tjänster behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi ser att du har en avslutade gymnasieutbildning och har du dessutom en vidareutbildning som är relevant för uppdraget är det meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha en god organisatorisk förmåga och vana vid strukturerad uppföljning och dokumentation. Likaså att du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen, ungdomar i utanförskap med risk att hamna i kriminalitet.
För rollen som projektledare behöver du kunna uttrycka dig i tal och skrift även på engelska och det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av projektledning och gruppledning.
Oavsett vilken tjänst som intresserar dig är det meriterande om du har något/några utav följande:
• Erfarenhet av arbete med ungdomar i utanförskap, inklusive ungdomar i risk för kriminalitet, med psykosocial problematik och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).
• Erfarenhet från arbete i projekt inom skola, socialtjänst eller liknande verksamheter. Gärna erfarenhet av arbete med högstadie- och gymnasieungdomar.
• Vana av att arbeta i nära samarbete med skolpersonal såsom rektorer, lärare och elevhälsa. Likaså samverka med olika samhällsaktörer och myndigheter exempelvis socialtjänst, polis eller motsvarande.
• Kunskap om arbete med hemmasittare likaså erfarenhet av arbete med målgruppen ungdomar med svårigheter som påverkar skolnärvaro.
• Kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande.
• Erfarenhet av arbete i behandlingshem eller liknande alternativt erfarenhet från roller såsom polis, fritidsledare, socialsekreterare, lärare, specialpedagog eller motsvarande.
• Har körkort
Dina personliga egenskaper är viktiga för den här tjänsten. Vi söker en relationsbyggande person som är lugn, skapar trygghet samt har ett flexibelt tänkande kring elever och lärande. Som person är du prestigelös, anpassningsbar och har en förmåga att skapa ordning och tydliga strukturer. Du skiljer på sak och person samt håller dig professionell även i de situationer där du möter beteendeutmaningar. Vi tillsammans bidrar till att skapa en inkluderande miljö på vår arbetsplats.
När du fyller i din ansökan, var tydlig med vilken tjänst du är intresserad av och dina erfarenhet/kunskaper kopplat till den tjänsten.