Arbetsbeskrivning
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Vi förstärker vår ekonomifunktion och söker därför en avdelningsekonom till kansliet på Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen.
Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen skapar förutsättningar för att öka verksamhetens kvalitet, effektivitet och service. Det gör vi bland annat genom att sätta upp mål för och utveckla myndighetens huvudprocesser: Asyl, Service och Tillstånd. Vi bidrar till en effektiv verksamhetsutveckling genom att erbjuda metoder och stöd för detta och genom att hålla ihop utvecklingsprocessen. Ett led i det arbetet är att stötta verksamheten i etableringen av det processorienterade arbetssättet. Till våra uppgifter hör också att ansvara för IT-styrning och IT-verksamhet, däribland informationshanteringen. Vårt fokus är att driva Migrationsverkets utveckling genom processtyrning, innovation och digitalisering.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Huvuduppdraget är att stödja avdelningens enhetschefer och sektionschefer i budget- och prognosarbete samt att ta fram olika månadsuppföljningar. Idag finns det cirka 30 chefer men vi kommer att öka antalet medarbetare och chefer under de kommande åren. Du kommer också att arbeta med utbildningsinsatser, analysarbete, bemanningsplanering och spridning av information samt ge råd och stöd i ekonomiska frågor till övriga delen av verksamheten. Andra ekonomiuppgifter som avstämningar och kvalitetssäkring av avdelningens redovisning, ekonomiadministrativa rutiner och regler och ekonomiska delar i årsredovisning förekommer också.
Du kommer att arbeta tillsammans med vår andra avdelningsekonom samt i team med övriga ekonom- och controllerkollegor som stödjer avdelningen.
Vi använder ekonomisystemet Unit4 ERP och det elektroniska fakturaflödet hanteras i Proceedo.
Personliga kompetenser
Vi söker dig som är strukturerad och noggrann. Du är analytisk, förstår numeriska underlag och kan bryta ner problem i beståndsdelar för att lösa komplexa utmaningar samtidigt som du ser till helheten.
Vidare är du väl medveten om mål och kvalitetsstandard och drivs av att uppnå resultat tillsammans med andra. Du är tillmötesgående och hjälpsam i ditt bemötande samtidigt som du står upp för dina sakfrågor.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Krav
- Högskole-/universitetsexamen med inriktning på ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Erfarenhet av att stödja chefer i budget- och prognosarbete
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- Mycket goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel
Meriterande
- Erfarenhet av arbete med redovisning i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i Unit4 ERP
- Erfarenhet av arbete i Proceedo
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidare med provanställning
Arbetstider: kontorsarbetstider
Placering: Norrköping, Göteborg eller Sundbyberg. Möjlighet till avtal om distansarbete viss del av arbetstiden.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kontakta enhetschef Anna Staaf, 010-485 23 63 eller avdelningsekonom Lotta Burström, 010-203 48 97.
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 september 2025
Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html
För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
[email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_6ac04684195a004dfdb2c7
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.