Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Här får du chans att utveckla juridisk kompetens, vara med och säkerställa att ekonomiskt bistånd hanteras korrekt men också identifiera förbättringsmöjligheter inom dessa områden. Som samordnare hos oss jobbar du för att verksamheten ska utvecklas i enlighet med förvaltningens mål. Låter detta som ett passande arbete för dig? Tveka inte att söka redan idag! Verksamhetsnära stöd är en stödenhet till avdelning socialtjänst - ekonomiskt bistånd och vi arbetar medavdelningsövergripande frågor, samordning och systematisk verksamhetsuppföljning. Inom enheten samordnas och utreds misstänkta bidragsbrott och vi genomför kvalitetsuppföljningar i avdelningens handläggning. Enheten arbetar även med utveckling av automation i handläggningen tillsammans med kommunens robotverkstad.Enheten jobbar också med uppföljning av olika styrdokument och bereder uppföljningsärenden till arbetsmarknadsnämnden. Avdelningens webbredaktörer jobbar på enheten och ansvar för intern webbplats och de dokument och nyheter som publiceras på våra sidor. Enheten ansvarar för avdelningens idésluss och synpunktshantering. Förvaltningen och avdelningen har ett tydligt jämställdhetsfokus vilket ska speglas i våra arbetssätt. Beskrivning av arbetsuppgifter Samordnare på verksamhetsnära stöd har uppdrag formade efter verksamhetens mål och politiska uppdrag. Det medför att uppdragen kan förändras över tid. Syftet för samordnaren är att alltid stödja verksamheten i att lyckas med måluppfyllelsen kopplat till de aktuella mål och politiska uppdrag som finns. Tjänsten omfattar i nuläget främst två områden: intern granskning och sekretessfrågor. Intern granskning: Verksamheten jobbar med olika former av intern granskning. Samordnaren i denna tjänst genomför granskning huvudsakligen genom loggkontroller. Syftet är att säkerställa att myndighetsutövningen inom avdelningen sker i enlighet med förvaltningsrättsliga principer och interna styrdokument. Uppdraget omfattar också omvärldsbevakning i frågor som rör intern kontroll. Sekretessfrågor: Hantering av sekretessfrågor avser främst att bedöma om handlingar ska lämnas ut, begäranden om utelämnande av handlingar inkommer löpande till verksamheten. Samordnare vid verksamhetsnära stöd hanterar förfrågningar från andra myndigheter och verksamheter, men även från personer som tidigare ansökt om ekonomiskt bistånd och som inte längre har ett pågående ärende. I uppdraget ingår att bevaka ny lagstiftning. I rollen ingår det att ta fram underlag till ledningen och att komma med förslag till beslut i olika frågor. Kvalifikationer Vi söker dig som har kandidatexamen i statsvetenskap, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Arbetet kräver att du har mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt god kännedom om socialtjänstlagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Det är meriterande om du har flera års erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd och juridiskt intresse. Som person har du välgrundade och tydliga värderingar och förmåga att ta ställning till frågor på arbetsplatsen ur ett etiskt perspektiv. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Du vidhåller ett helhetsperspektiv på olika situationer för att sträva mot att behålla rätt fokus i arbetet. Jobbet passar dig som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och håller tidsramar. Dessutom fäster du stor vikt vid att ditt arbete sker i enlighet med fattade beslut, regler och riktlinjer samt tar upp synpunkter och kritik på ett konstruktivt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maria Nordin, enhetschef, 018-727 55 66. Fackliga företrädare: Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.  Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-08-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare