Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Exportspeditör till Siemens Energy
Skicka ansökan 35 dagar kvar
Exportspeditör
35 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om företaget

Siemens Energy möter den ökade efterfrågan på energi i över 90 länder och bidrar till att skydda vårt klimat. Med över 94 000 anställda genererar de elektricitet för 16% av världens befolkning och strävar efter hållbar, pålitlig och ekonomiskt överkomlig energi genom innovativa teknologier. Siemens Energy utvecklar gasturbiner och kraftanläggningar för global användning och har en omfattande serviceorganisation. Med 3000 medarbetare i Finspång och en årlig omsättning på cirka 10 miljarder kronor är Siemens Energy en betydande aktör inom energiteknik.

Dina arbetsuppgifter

Som exportspeditör är du dedikerad till specifika exportflöden där du ansvarar för transportrelaterade frågor. Externa kontakter med bland annat leverantörer, transportagenter, kundrepresentanter etc förekommer mycket frekvent och är en naturlig del i arbetet. Arbetet innebär även interna kontakter med bland annat projektledare, materialkoordinatorer, inköpare och internlogistik.

Rollen innefattar att skapa transportdokument, genomföra transportupphandling och transportbokning, ha leverantörskontakter och leveransbevakning, utfärda anmodan för sändningar, utfärda export- och tullhandlingar, kontrollera och kontera frakt- och speditionsfakturor, hantera transportreklamationer samt utveckla och digitalisera transport- och tullprocesserna.

Din profil

Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och/eller flerårig kvalificerad erfarenhet inom logistik och import/export. Har du dessutom arbetat med internationella transport- och tullfrågor samt avtalsskrivning är det starkt meriterande. Du är van vid att arbeta i en miljö med högt tempo och trivs i en omväxlande roll där du får kombinera struktur, problemlösning och kundkontakt.

För att lyckas i rollen tror vi att du har goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper, exempelvis spanska, tyska eller ryska, är en fördel. Du har vana av att arbeta i Microsoft Office och gärna erfarenhet av SAP. Du har en god förmåga att organisera och prioritera, även i pressade situationer, samt en naturlig förståelse för kundrelationer och samarbete med olika samarbetspartners.

Som person är du flexibel, kommunikativ och lösningsorienterad. Du är lugn och stabil även när förutsättningarna snabbt förändras och ser till att hitta rätt service till rätt pris. Du är en drivande lagspelare som kan arbeta självständigt, tar ansvar för dina uppgifter och har ett starkt intresse för att utveckla verksamheten. Vi ser också att du har ett engagemang för hållbarhetsfrågor inom transport och gärna gör detta till en naturlig del av ditt dagliga arbete.

Ansökningsförfarande

Tjänsten är initialt ett konsultuppdrag via oss på Skill. Det innebär att du är anställd hos oss på Skill och har ditt uppdrag hos Siemens Energy i Finspång. 

Urvalet kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, så vänta inte med att skicka in CV och personligt brev till oss. Vid eventuella frågor, kontakta ansvarig rekryterare Lina Andersson, [email protected], 011-19 94 64.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-08-12
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk