Arbetsbeskrivning
Vill du ha en central funktion i en akademisk organisation med specialister som har ett stort engagemang för sitt uppdrag. Tycker du om att utveckla de administrativa processerna inom organisationer och drivs du av att utveckla dina medarbetare. Då är det här ett jobb för dig!
Poolia har återigen fått äran att hjälpa SLU att hitta deras nästa administrativ chef. Uppdraget är på heltid, sex månader med start omgående. Avsikten är sedan att tjänsten övergår till en direktanställning hos SLU, förutsatt att det fungerar bra för alla parter. Under uppdraget så kommer du att vara anställd som en av Poolias mycket uppskattade konsulter.
Urval och intervjuer sker löpande, skicka därför in din ansökan redan idag!
Om tjänsten
Institutionen för stad och land vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är en ledande miljö för samhällsvetenskaplig miljöforskning i Sverige. Med omkring 175 medarbetare, åtta ämnesområden, två centrumbildningar och ett Mistraprogram bedriver de forskning och utbildning med en stark tvärvetenskaplig profil. Den administrativa verksamhet spelar en avgörande roll i att möjliggöra och stödja detta arbete. Vid institutionen för stad och land bedrivs grundutbildning, forskarutbildning, forskning och samverkan på fem avdelningar: agrarhistoria, landskapsarkitektur, landsbygdsutveckling, miljökommunikation och avdelningen för statsvetenskap och naturresursförvaltning, där Sidas helpdesk för miljöbedömning och Centrum för biologisk mångfald (CBM) ingår. På institutionen finns också Centrum för naturvägledning (CNV). Institutionen är den största inom SLU för samhällsvetenskap, humaniora och design. Frågor om det hållbara nyttjandet av naturresurser och landskap är centrala i institutionens forskning, undervisning och samverkan.
Som administrativ chef kommer du vara med att leda och samordna det administrativa stödet till verksamheten vid institutionen. Du kommer att fungera som administrativt stöd till alla ledningsfunktioner inom institutionen. Du ansvarar för institutionens budgetarbete, resultatuppföljning, bokslut och kontraktshantering. Till din hjälp i uppdraget har du 15 medarbetare med kompetens inom ekonomi-, personal- och utbildningsadministration samt kommunikation och IT som du även har ett personalansvar över. Du rapporterar till prefekten samt ingår i institutionens ledningsgrupp. Du kommer att ingå i ett nätverk av administrativa chefer inom SLU och ha kontakter med fakulteterna och universitetsadministrationen.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Vara beslutsstöd till prefekten
• Aktivt delta i och driva budgetarbete, bokslut, resultatuppföljning och verksamhetsanalys
• Hantera ärenden som rör verksamhetsplanering, organisation, personal, infrastruktur, upphandling, förvaltning och arbetsmiljö
• Arbeta med administrativ utveckling
• Ha en aktiv roll vid rekrytering och personalutveckling
• Vara avdelningschef för institutionens administrativa personal samt ingå i institutionens ledningsgrupp
• Delta aktivt i ledningens arbete och bidra till institutionens långsiktiga utveckling
Institutionen är en internationell miljö, arbetet sker på både svenska och engelska.
Vem är du?
Tjänsten har en bredd av olika arbetsuppgifter, för att lyckas krävs att du har mycket god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete samt leverera resultat enligt uppsatta tidsramar med god kvalité. Du är en person med integritet som leder personal genom att skapa engagemang och delaktighet. Du kommer att ha mycket kontakt med institutionens medarbetare så du behöver vara kommunikativ och gilla att arbeta med olika slags människor samt ha ett relationsinriktat arbetssätt. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi värdesätter erfarenhet från liknande arbete högt, likväl att du har ett brett samhällsfokus som krävs för att förstå universitetens roll i samhällsutvecklingen.
Vi söker dig som har
• universitetsutbildning inom ekonomi eller motsvarande
• grundläggande kunskaper inom avtalsrätt och arbetsrätt
• dokumenterad flerårig erfarenhet av arbetsledning med personalansvar
• är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift
• lätt för att nätverka med andra och är bra på att skapa goda relationer
• erfarenhet av att stötta medarbetare och ledningspersonal i förändringsarbete kring administrativa processer och rutiner
• goda kunskaper i officepaketet
Det är meriterande om du har:
• har erfarenhet av ledningsgruppsarbete, arbetsmiljöarbete, projektledning, nationella och internationella forsknings- och EU ansökningar.
• tidigare erfarenhet av beslutsprocesser, ärendeflöden samt erfarenhet av offentlig verksamhet.
• du kan på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomiska begrepp och sammanhang.
Om verksamheten
Till oss vänder sig många av Sveriges attraktivaste arbetsgivare när de vill rekrytera eller hyra in personal. Med ett brett spann av tjänster, från kontorschefer och kontorsassistenter till chefssekreterare och orderadministratörer, kan vi ge dig stimulerande och utvecklande uppgifter i en miljö som passar dig och dina önskemål.
Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.
Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.