Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Som IT-samordnare bidrar du till att utveckla och förvalta våra IT-stöd, både i samarbete med kollegor och genom att driva verksamhetsnära utveckling. Du får hos oss ett fritt arbete med eget ansvar. Vi arbetar målorienterat med tydliga mål och med stora möjligheter att själv forma vägen dit.
Du hanterar inkommande ärenden, skapar och uppdaterar manualer och instruktioner samt samordnar aktiviteter som omfattar både verksamhetsprocesser och digitalisering. En viktig del av arbetet är att ge användarstöd och hålla utbildningar för användare i anvisade IT-stöd och arbetssätt. Du bidrar till hög kvalitet i den data som används för styrning och uppföljning.
Du arbetar med utvecklingsfrågor i nära samarbete med enhetens utvecklingsledare och verksamhetens chefer, samt bidrar aktivt till att utarbeta och förverkliga sektorns plan för digitalisering. För att lyckas behöver du utveckla och upprätthålla kunskap kring sektorns verksamhetsprocesser.
Din arbetsplats
Tjänsten som IT-samordnare är placerad i enheten för kvalitet, utveckling och digitalisering på Socialförvaltningen. Enheten har uppdrag att stödja förvaltningen, förvaltningsledningen och förvaltningsdirektören samt nämnderna i deras uppdrag. Uppdraget innebär dessutom samarbete med andra förvaltningar inom Linköpings kommun, främst med Vård- och omsorgsförvaltningen samt Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen. Samarbetet sker via Linköpings kommuns styr- och samverkansmodell som organiserar, styr och samordnar digitaliseringsarbetet utifrån en gemensam modell. Modellen bygger på den etablerade modellen Pm3, men är anpassad till kommunens förutsättningar.
Enhetens arbetsplatser är idag på Repslagaregatan 6, men kommer under hösten 2025 flytta till nyrenoverade lokaler på Drottninggatan 45. Arbetstiderna är kontorstider med flextidsavtal. Möjlighet till distansarbete finns.
Du som söker
Vi söker dig som har en godkänd och slutförd gymnasieutbildning. Det ses som meriterande om du har en eftergymnasial utbildning, t.ex. YH-utbildning inom områdena digitalisering/välfärdsteknik, alternativt vidareutbildning/kurser inom beteendevetenskap, stödpedagog eller inom en inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För den här tjänsten är det ett krav att du har erfarenhet av att arbeta med processer och arbetssätt inom digitalisering. Det ses som meriterande om du har erfarenhet av olika IT-system, såsom verksamhetssystemet Treserva, samt om du har medverkat i införande av IT-system. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete inom den sociala sektorn, exempelvis som verksamhetsutvecklare, handläggare, behandlare eller stödpedagog. Erfarenhet av att arbeta med uppföljning, rapportering och statistik ser vi också som meriterande i denna roll.
För tjänsten krävs god förmåga i muntlig och skriftlig kommunikation på svenska då arbetet bland annat innebär att du skapar och utvecklar manualer, samt utbildar andra.
Vi ser att du som söker tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande. Då denna tjänst innebär att verka i olika sammanhang krävs att du arbetar bra med andra människor och är intresserad av att hjälpa andra. Det är viktigt att du är pedagogisk och lösningsfokuserad. Att anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till mottagaren är självklart för dig och du har god förmåga att handleda andra. Du har även god förmåga att arbeta självständigt och att systematiskt planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vi ser även att du är driven i ditt arbete och att du uppnår goda resultat.
I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 15567
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Tillsammans formar vi framtidsstaden
Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.