Vill du vara med och utveckla förvaltningens arbete med digitalisering? Vi söker en digitaliseringsstrateg som arbetar förvaltningsövergripande att skapa nya och hållbara lösningar.
Socialförvaltningen är en stabil och modern förvaltning som är utvecklingsorienterad med ett fokus på digitala lösningar. Med nya socialtjänstlagen tar vi ytterligare kliv mot en socialtjänst i framkant utifrån invånarnas behov. Hos oss bemöts du av professionella, trevliga, kompetenta och engagerade medarbetare. Årets medarbetarundersökning visar på höga värden och att många kan rekommendera sin arbetsplats. Välkommen att bli en del av oss!
Förvaltningen består av fyra avdelningar samt vård och omsorg i egen regi och är Danderyds kommuns näst största förvaltning. Vi finns i nyrenoverade fräscha lokaler i Mörby Centrum tillsammans med flera av kommunens förvaltningar. Det finns gott om mötes- och besöksrum i Socialförvaltningens egna lokaler samt i kommunens mötespark.
ARBETSUPPGIFTER
Som digitaliseringsstrateg leder, driver och samordnar du förvaltningens digitaliseringsarbete. Du arbetar både strategiskt och operativt med att utveckla digitala lösningar som stärker socialtjänstens kvalitet, tillgänglighet och effektivitet. I rollen, som är placerad inom avdelningen för kvalitet och utveckling, ingår att identifiera behov och möjligheter till digital utveckling i nära samverkan med verksamheter inom kommunen och externa aktörer.
Du ansvarar för att digitala satsningar genomförs i enlighet med gällande lagstiftning och säkerhetskrav, samtidigt som du fungerar som ett stöd och en rådgivare i verksamheternas digitala omställning. En viktig del av uppdraget är att bidra till implementeringen av den nya socialtjänstlagen, där digitalisering spelar en central roll i att möjliggöra en mer tillgänglig, rättssäker och individanpassad socialtjänst.
Rollen innebär att se möjligheter, utmana tankesätt och befintliga processer och inspirera dina kollegor att arbeta vidare med förvaltningens digitalisering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Du har en högskoleexamen som socionom, beteendevetare eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av att arbeta med digitalisering eller verksamhetsutveckling, gärna inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av projektledning med fokus på utveckling och förändringsarbete.
• Erfarenhet av socialtjänstens olika områden.
• Har erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor.
• Mycket god förmåga i svenska tal och skrift.
Meriterande med kunskap om relevant lagstiftning, såsom socialtjänstlagen (SoL).
Du är en nyfiken och lösningsorienterad person som trivs med att ta dig an komplexa utmaningar. Du ser möjligheter och en stark vilja att bidra till förändring och utveckling. Vidare har du en stark samarbetsförmåga och skapar engagemang genom att vara lyhörd, inkluderande och generös med din kunskap. Du är kommunikativ och har lätt för att både förstå andra och göra dig själv förstådd.
Du är trygg i att ta ansvar, planera och följa upp ditt arbete, och du har en god förmåga att växla mellan strategiska perspektiv och operativa detaljer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Danderyds kommun strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många trevliga och kunniga medarbetare. Besök gärna vår jobbportal https://www.danderyd.se/ovriga-verksamheter/jobb/ om du vill veta vad våra chefer säger om kommunens uppdrag och utvecklingen framåt. Här kan du också samla information, bland annat om våra förmåner. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.danderyd.se.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Danderyds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande önskar vi att du skickar in din ansökan digitalt enligt ovan.
Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.