Verksamhetsområdet funktionsstöd inom Socialkontoret i Strängnäs kommun är ett expansivt och utvecklande område. Hos oss får du möjligheten att vara en del av ett dedikerat team som alla strävar efter att skapa livskvalitet och självständighet för de brukare vi har i våra verksamheter.
Om du är redo att ta ansvar för att forma en positiv framtid för människor med olika behov, då är detta din chans att göra verklig skillnad!
Vi söker nu en ny enhetschef till daglig verksamhet LSS!
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef inom daglig verksamhet får du ansvaret för en av tre enheter som erbjuder insatser inom daglig verksamhet och sysselsättning i Strängnäs kommun.
Enheten du leder består av flera mindre grupper, spridda över hela kommunen. Här har cirka 50 brukare sin dagliga sysselsättning, och ungefär 20 medarbetare samt vikarier arbetar i verksamheten. Grupperna varierar i storlek från en till åtta medarbetare vilket innebär att du som chef behöver kunna anpassa ditt ledarskap efter varje grupps unika förutsättningar. Även inriktningen skiljer sig mellan grupperna, beroende på brukarnas stödbehov från högfungerande personer till brukare med omfattande omsorgsbehov.
Daglig verksamhet är ett område i ständig utveckling, och tillsammans med dina chefskollegor är du med och driver utvecklingen framåt. Du samarbetar nära dina kollegor för att skapa samsyn och samarbete mellan kommunens olika verksamheter inom daglig verksamhet.
I din roll har du ett brett uppdrag med ansvar för verksamhet, personal, budget och arbetsmiljö. Du ansvarar också för utveckling, kvalitet och uppföljning. Du rapporterar direkt till verksamhetschefen och ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområdet, tillsammans med nio andra chefer och en verksamhetsutvecklare.
Som enhetschef har du din bas på ett gemensamt kontor som delas med kollegor och den administrativa enheten inom funktionsstöd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• en, för rollen, relevant kandidatexamen som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
• erfarenhet av verksamhetsområdet funktionsstöd.
• god kunskap/förståelse för målgruppen och aktuell lagstiftning.
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• god förmåga och vana av att använda IT som ett stöd i arbetet.
• B-körkort.
Vi ser det som meriterande om du har:
• tidigare chefserfarenhet med budget-, verksamhets- och personalansvar.
• ledarerfarenhet från att leda verksamhet som har brukare med beteenden som kan utmana oss vilket ställer krav på ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt samt tydlighet i arbetet med säkerhetsrutiner.
• erfarenhet av att driva projekt och utvecklingsprocesser.
• erfarenhet av ledarskap i en politikerstyrd organisation.
För att kunna driva utvecklingen framåt inom funktionshinderområdet krävs ett gott samarbete chefskollegor emellan och du är därför en god lagspelare. Du förväntas att kommunicera med interna såväl externa parter vilket innebär att du är pedagogisk och förstår vikten av tydlig kommunikation. Vi tror också att du har mod samt förmågan att motivera andra i ditt arbete för att nå verksamhetsområdets mål om delaktiga brukare och attraktiv arbetsgivare.
För oss är det viktigt att du som ledare har helheten i fokus och genom ett nära och coachande ledarskap har du förmågan att stödja, utveckla och engagera dina medarbetare i det dagliga arbetet och i utvecklingen av enheten. Att vara serviceinriktad med ett fokus på brukare såväl som medarbetare är en självklarhet för dig.
Eftersom du kommer att arbeta operativt och framför allt nära medarbetarna är det viktigt för oss att du är prestigelös och tycker om att arbeta med människor. Vi lägger stor vikt på ledarskapet och personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 39 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.