Arbetsbeskrivning
Digitaliseringsavdelningen, Förvaltningsavdelningen
Är du en driven it-projektledare med erfarenhet att arbeta i fastighetsprojekt med leveransansvar för it-infrastruktur? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker en driven it-projektledare med ansvar att leverera it-infrastruktur i både stora som små fastighetsprojekt. Du kommer att ingå i sektionen för Strategi, arkitektur och controlling som ingår i Digitaliseringsavdelningen. Du kommer att delta i myndighetens fastighetsprojekt och ansvara för att leverera efterfrågade it-tjänster. Det innebär att du både projektleder mindre projekt och ingår i större program med huvudansvar för delområdet it-infrastruktur.
Vi tror att du tidigare har arbetat i rollen som it-tekniker, inom drift och underhåll av it-infrastruktur och som nu har jobbat i några år i rollen som it-projektledare. Det är viktigt att du har ett stort intresse för it och att utveckla arbetssätt inom området för projektledning. Du besitter kapacitet att planera, leda och genomföra it-projekt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• leda större och mindre projekt, med budgetansvar och med rapportering till styrgrupp.
• identifiera, planera, genomföra och dokumentera aktiviteter för leverans i tid.
• tillsammans med andra kompetenser analysera, utvärdera och införa efterfrågad it-infrastrukturlösningar.
Digitaliseringsavdelningen består av enheterna RK It-drift och underhåll, RK It-utveckling, RK Kontaktcenter och RK Teknisk styrning och innovation. Sektionen för strategi, arkitektur och controlling ingår i enheten Teknisk styrning och innovation och består av cirka av 14 medarbetare.
Läs mer om vår verksamhet på Regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område, eller annan likvärdig utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som bedöms som lämplig. Det är ett krav att du har genomgått projektledarutbildning.
Du har minst fem års aktuell erfarenhet av att leda it-projekt inom området för it-infrastruktur och erfarenhet att arbeta i fastighetsprojekt med leveransansvar för it-infrastruktur. För att lyckas i rollen behöver du ha god teknisk kompetens inom it samt vara bekväm med att presentera information på ett tydligt och professionellt sätt.
Du har även förmåga att formulera uppdragsbeskrivningar, rapporter och projektplaner på ett strukturerat sätt. Ett krav för rollen är att du har goda kunskaper i projektverktyg och förståelse för förändringsarbete inom projektledning. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, är även ett krav.
Meriterande är om du:
• Är certifierad projektledare
• Har utbildning i projektmetoden XLPM
• Har arbetat som it-tekniker med drift och underhåll av IT-infrastruktur
• Har erfarenhet från andra myndigheter eller större privata organisationer
• Har arbetat med upphandling inom offentlig sektor
• Har hanterat IT-frågor i samband med fastighetsprojekt
• Har kunskap om leverantörsstyrning
• Har goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
För att lyckas i rollen behöver du dessutom ha goda ledaregenskaper, god förmåga att leda och motivera grupper för att nå gemensamma mål genom att skapa engagemang och delaktighet. Då arbetet präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen behöver du känna dig bekväm med att presentera och tala inför grupp. Vi lägger stor viktig vid dina personliga egenskaper.
Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se
Övrigt
Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Tjänstgöringsort är Stockholm. Det finns viss möjlighet att arbeta på distans utifrån verksamhetens behov.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Maria Rune, sektionschef. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Patricia Nordlånge. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlström för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 augusti 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.