Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift?
Vi söker RLC-operatörer till vår organisation som är kommunikativa och har förmåga att fatta beslut.
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och drivna kollegor utvecklas och dela erfarenheter med varandra, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Du behöver inte vara polis för att arbeta som operatör på Regionledningscentralen.
RLC är en dynamisk arbetsplats som präglas av högt tempo och stark vilja att hjälpa medborgaren.
RLC arbetar aktivt med att fånga in våra lokalpolisområdens lokala problembild i syfte att på bästa sätt stötta och leda de yttre polisära resurserna i regionen.
Våra operatörer bidrar till att optimera hela region Stockholms yttre polisresurser för att tillgodose medborgarens behov.
Arbetsuppgifter
Som operatör har du ett varierat arbete.
Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgarna inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar och prioriterar samtalen samt vidtar åtgärder i utredningsprocessen.
Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten.
Du leder och guidar polisresurser i olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt.
Du arbetar under ledning och stöd av befäl och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp.
Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen.
Arbetet kan ibland upplevas som psykiskt påfrestande, för att trivas i uppdraget behöver du därför vara trygg, stabil och ha god självkännedom.
Arbetet består av många kontaktytor och du som operatör samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.
Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
- Minst 1 års arbetslivserfarenhet
- Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
- God förståelse och förmåga att kommunicera på engelska
- Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har
- Arbetslivserfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/ support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
- Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren anser är relevant
- Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
- Mycket god muntlig kunskap i ett eller flera utomnordiska språk
Personliga egenskaper
För att trivas i den här rollen behöver du ha:
- Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
- God kommunikationsförmåga: du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
- God problemlösningsförmåga: du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
- God simultankapacitet, du har förmåga att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera olika dataprogram samt bedöma informationen du får till dig
- Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ
- Trygg med emotionell stabilitet; förhåller dig lugn och behärskad i kritiska eller pressade situationer
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i den här rekryteringen.
Anställningens omfattning
- Anställningen inleds med utbildning på ca 14 veckor med start januari/februari 2026
- Utbildningen pågår under betald arbetstid och ledigheter begränsas under utbildningsperioden.
-
Arbetstidsbeskrivning:
Arbetstid 3-skift.
Dag-, kväll och nattjänstgöring.
- Personlighets och Begåvningstester kommer genomföras hemifrån: v.36
- Arbetsprov kommer genomföras på plats: v.38 och v.39
- Intervjuer kommer hållas på plats: v.40, v.41 och v.42
Övrigt
Ansök genom att bifoga ditt CV och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl.
Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen.
Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex.
CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Är du eller har du tidigare varit anställd inom Polismyndigheten?
Om ja, under vilken tidsperiod och vart var du placerad?
- Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet?
- Har du minst 1 års arbetslivserfarenhet, om ja, under vilken tidsperiod och vad var dina arbetsuppgifter?
- Har du mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska?
- Har du god förståelse och förmåga att kommunicera på engelska?
- Har du goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem?
Vänligen utveckla på vilket sätt du har arbetat med dator tidigare.
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du arbetslivserfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga?
Om ja, vänligen utveckla på vilket sätt arbetet har inneburit hög simultanförmåga.
- Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer?
Om ja, vänligen utveckla på vilket sätt.
- Har du eftergymnasial utbildning?
Om ja, vad för typ av utbildning?
- Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator?
Om ja, utveckla på vilket sätt.
- Har du mycket god muntlig kunskap i ett eller flera utomnordiska språk som du kan använda i professionella sammanhang?
Om ja, vilket/vilka språk och vilken nivå?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Läs om hur vi hanterar personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.