Arbetsbeskrivning
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) är en förvaltningsmyndighet med mål att skapa hållbar samhällsnytta. På uppdrag av regeringen driver och samordnar vi arbetet för levande hav, sjöar och vattendrag, nu och för kommande generationer.
Med drygt 340 engagerade medarbetare formar vi tillsammans en inspirerande arbetsplats där vi förverkligar vårt uppdrag i linje med den statliga värdegrunden. Tillsammans gör vi skillnad – för miljön och framtiden.
Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande och samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen i enlighet med EU:s gemensamma regelverk. Vi ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.
Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter som rapporteras från yrkesfisket och aktörer i saluföringen av fiskeriprodukter. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.
Beskrivning
Vill du bidra till ett hållbart nyttjande av våra hav? Vi erbjuder ett utvecklande och spännande uppdrag i en dynamisk miljö inom Fiskeriövervakningsenheten.
I rollen som utredare arbetar du med planering, beredning och utredning som framförallt behandlar det som rör sjöövervakning, uppgiftslämnande och datakvalitet såväl nationellt som internationellt inom Fiskerikontrollens verksamhetsområde. Du samlar in, bearbetar och analyserar information samt utformar underlag, rapporter, förslag och beslut. Du är delaktig i vårt arbete inom EU- processer och i övriga möten och forum.
Vi har ett processorienterat arbetssätt och du förväntas delta aktivt i arbetet med att utveckla effektiva arbetsformer och processer.
Arbetsuppgifter
I det dagliga arbetet ingår bland annat:
- Utreda och skriva underlag till föreskrifter (remisser) och förslag till beslut
- Utreda och skriva rapporter samt planera och genomföra uppdrag inom fiskerikontrollens ansvarsområde
- Samla information, analysera och utvärdera verksamhetsfrågor och lagstiftningsförslag
- Utreda, handlägga och föredra förslag till beslut
- Delta i beredningsarbete och samarbete med externa parter såväl nationellt som inom EU-samarbetet
- Initiera och medverka vid utveckling av effektiva arbetsformer, processer och metoder.
- Delta i projektarbete
- I övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst kandidatexamen med inriktning mot samhälls- eller naturvetenskap. Du har minst 5 års arbetslivserfarenhet där du har vana av att hantera juridisk text och tolkning av densamma, inklusive erfarenhet av att utreda och skriva underlag till föreskrifter (remisser) och förslag till beslut. Du har även erfarenhet av att samla in, bearbeta och analysera information, samt kommunicera till relevanta mottagare. Du behöver ha mycket goda språkkunskaper i både tal och skrift i svenska och engelska.
Meriterande är:
- Goda kunskaper om fiskets bedrivande, rapportering och dess regelverk.
- Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
- Erfarenhet av tillsyns- eller kontrollverksamhet vid myndighet eller kommun.
Du är relationsskapande och har en mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera med andra, både externt och internt. Du är kvalitetsmedveten, analytisk och har lätt att se vårt uppdrag ur ett helhetsperspektiv. Rollen förutsätter också att du har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt. För att du ska trivas hos oss krävs det att du har stor vana av att arbeta självständigt och vara trygg med att fatta egna beslut i vardagen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med placering i Göteborg. Provanställning kan komma att tillämpas. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.
Löneintervallet för tjänsten ligger mellan 45 000: – 50 000:-/mån och baseras på skicklighet i förhållande till för tjänsten relevant kompetens.
Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med enhetschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst, alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans.
Övrig information
Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.