Arbetsbeskrivning
Tullverket befinner sig i övergången från en uppdelning mellan utveckling och förvaltning enligt modellerna XLPM (utvecklingsprojekt) och PM3 (förvaltning) till en agil utvecklingsorganisation för digital både utveckling och förvaltning. Övergången är i uppstartsfasen och sker successivt.
Du kommer att verka i en virtuell organisation i den nya modell för utvecklingsarbete som Tullverket håller på att bygga upp. Du kommer tillhöra utvecklingsområde kommunikation och service som kommer att ansvara för att ta myndigheten in i andra arbetssätt för att omhänderta det digitala mötet för våra olika målgrupper, med särskilt fokus på e-tjänster.
Organisatorisk placering kommer att vara på kommunikationsavdelningen. Kommunikationsavdelningen består av ca 70 medarbetare och ansvarar för att driva, stödja och samordna myndighetens interna och externa kommunikation.
Om tjänsten
Vi söker en erfaren och strategiskt tänkande Service Designer som vill bidra till att forma positiva kundupplevelser i alla delar av kundresan. Du kommer att vara med och leda området kommunikation och service där det finns tvärfunktionella utvecklingsteam och du kommer att få utrymme för att utveckla denna nya roll. Inom området kommer fokus att vara att utveckla och förbättra hur kunder upplever det digitala mötet och Tullverket som helhet.
Som Service Designer har du ett helhetsperspektiv på kundresan. Du leder arbetet med att identifiera och kartlägga kontaktpunkter, behov och känslor hos användaren utifrån vilka du når insikter som du sedan tar vidare till konkreta förbättringar. Arbetet sker i första hand tillsammans med utvecklingsteamen inom utvecklingsområdet kommunikation och service men kommer att kräva mycket samarbete med andra utvecklingsområden på myndigheten.
Du kommer att ha en viktig roll i att leda förändring och förankra ett kundcentrerat tänk i Tullverket. Vi ser att du kommer att bidra till att öka designmognaden i organisationen Du kommer att facilitera workshops, visualisera resor, knyta nödvändiga kontakter och leda utvecklingsarbetet framåt. Du kommer att driva processen från researcharbete till färdig produkt.
Du kommer att jobba mycket nära en kollega på avdelningen och i utvecklingsområdet som idag verkar som digital strateg.
Ansvarsområden:
• Samarbeta tätt med andra utvecklingsområden för att förverkliga en sammanhängande upplevelse och en väl fungerande förvaltning
• Skapa och vidareutveckla strukturerade kundresor med fokus på känslor, behov och förbättringsmöjligheter
• Illustrera och designa upplevelser över flera kanaler, inklusive digitala plattformar och mänskliga interaktioner
• Leda och facilitera samskapande workshoppar genom research, ideation, prototyp och implementering
• Omvandla kundinsikter och feedback till konkreta förbättringar och vägledande principer
• Säkerställa en bra upplevelse av Tullverket i alla delar av kundresan
• Bidra till utveckling av CX-kompetens och skapa medvetenhet om kundcentrerat arbete internt
Vi söker dig som har:
• Minst 5 års erfarenhet inom kundupplevelse, användarresa/journey mapping eller varumärkesupplevelse
• Bakgrund från komplexa miljöer inom IT-området
• Vana att arbeta systematiskt och visualisera komplexa flöden och samband
• God förmåga att pendla mellan strategi och operativt arbete – från research till färdig leverans
• Djup kunskap inom design thinking, service design-metodik och CX-principer
• Stark pedagogisk förmåga och en vana att bygga samsyn bland olika intressenter
• Förmåga att skapa kvalitet, struktur och konsekvens i både process och leverans
Det är meriterande om du har:
• Varit med att bygga upp en utvecklingsorganisation
• Deltagit i en övergång till agilt arbetssätt
Personliga egenskaper
Som person är det extra viktigt att du aktivt tar initiativ till att skapa och underhålla goda relationer. Du är en god kommunikatör som tar dig an utmaningar på ett konstruktivt sätt. Samtidigt som du är lyhörd har du modet att stå upp för dina åsikter och kan vara bestämd när det behövs. Du drivs av att hitta lösningar och att hitta nya angreppssätt. Rollen ställer stora krav på flexibilitet då den påverkas av yttre och inre omständigheter som snabbt kan förändra förutsättningarna.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrigt
Referensnummer: TV-2025-17177.
Placeringsort: Göteborg eller Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: 1 oktober eller enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få göra ett drogtest. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Daniel Cardell, 031-63 35 14 och Nina Zaregon, 08-405 03 48. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf G Persson, 040-661 33 210, för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06 och Lena Edehag, 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 17 augusti. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.