Har du erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig förvaltning och söker en självständig och bred roll? Är det du som omvandlar idéer till konkret innehåll? Trivs du med att ge stöd och arbeta nära verksamheten? Då kan det här vara en roll för dig.
Statens haverikommission (SHK) arbetar för att minska riskerna för olyckor och bidrar till ett tryggare samhälle. Våra utredningar kan omfatta händelser inom t.ex. sjöfart, spårtrafik, luftfart, vägtrafik och händelser som bränder, ras och vårdskador. Vi beskriver olycksorsaker och lyfter fram förbättringsområden för att på så sätt minska riskerna för att människor omkommer eller skadas i olyckor. Vi bidrar också till ett samhälle som står bättre rustat att klara kriser och andra svåra påfrestningar.
Vi söker nu en kommunikatör till en bred roll där du kommer att arbeta både strategiskt och operativt med intern och extern kommunikation.
Att arbeta hos oss
Arbetet är självständigt och ger dig förmånen att arbeta tillsammans med kunniga och motiverade arbetskamrater. Vi är ett 30-tal anställda och har våra kontorslokaler på Sveavägen i Stockholm. Våra arbetsuppgifter är omväxlande och vi har ett starkt fokus på en säker och hälsosam arbetsplats. Vi har ett generöst friskvårdsbidrag och närheten till Hagaparken ger goda möjligheter till motion i närområdet. Vi strävar efter balans mellan arbete och fritid genom förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete.
Dina ansvarsområden
Dina arbetsuppgifter
Vi är en liten arbetsplats och arbetsuppgifterna är varierande både vad gäller innehåll och svårighetsgrad. Du kommer att vara ensam i din roll och därmed en viktig samarbetspartner för hela organisationen. Du blir en nyckelperson i att säkerställa att vår kommunikation är tydlig, professionell, inkluderande och når fram till rätt målgrupper.
Du planerar, driver och samordnar hela kedjan, från att föreslå kommunikativa vägval, ta fram och förankra strategier och planer, ta fram innehåll och formulera tydliga budskap till att genomföra aktiviteter och följa upp.
Exempel på arbetsuppgifter är:
Vem är du?
Du är en erfaren och driven kommunikatör som har förmåga att skapa tydlig, målgruppsanpassad och engagerande kommunikation.
Du har:
Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektledning och att du har fördjupat dig i arbete med antingen tillgänglighet, verksamhetsutveckling eller kriskommunikation.
Vi värdesätter dina personliga egenskaper högt, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt. Du är van att jobba brett med olika typer av uppgifter och människor. Du är en kreativ kommunikationsgeneralist som gillar att bidra med nya idéer och perspektiv. Du är nyfiken, lugn och stabil och bra på att samarbeta med andra. Du kommer ibland att behöva anpassa dig efter myndighetens oplanerade eller mest prioriterade uppgifter, därför är det bra om du är van att improvisera utifrån givna ramar.