Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Socialsekreterare inom LSS på IFO
Skicka ansökan 19 dagar kvar
LSS-handläggare Socialsekreterare
19 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar. Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull. Individ- och familjeomsorgen (IFO) har sedan årsskiftet en ny organisation, med fokus på närvarande och engagerat ledarskap. Vi har en god arbetsmiljö som vi värnar om och ständigt utvecklar. Särskild vikt lägger vi vid att förbättra våra arbetsprocesser. LSS-verksamheten är en del av vuxenenheten, tillsammans med socialpsykiatri, beroende och VINR. Du kommer att ingå i ett team med två andra LSS-handläggare och sju vuxenhandläggare. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede där vi bygger en modern socialtjänst med hjälp av innovativa arbetssätt och systematiska insatser för en hållbar arbetsmiljö. Kompetens, kreativitet och samarbete är värden vi sätter högt. ARBETSUPPGIFTER Som LSS-handläggare ansvarar du för att: • Ta emot och handlägga ansökningar enligt LSS och SoL (boendestöd). • Bedöma personkrets¬tillhörighet, utreda behov och fatta beslut. • Arbeta enligt IBIC i Mitt Treserva, med fokus på individuella målsättningar och brukarens delaktighet genom hela processen. • Samverka med utförare och andra aktörer för att skapa individanpassade insatser. • Vara ansvarig för ärenden och följa upp insatser. • Bevaka och använda Prator/LifeCare kommunikationsplattformen för samverkan med sjukvården. För att du ska trivas och få rätt förutsättningar i ditt arbete erbjuder vi: • Veckovis ärendedragning och regelbunden extern handledning • Juridisk rådgivning och löpande kompetensutveckling • Flextidsavtal och möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka • Friskvårdsbidrag och möjlighet att växla semesterdagställägg mot extra ledighet KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Erfarenhet av arbetet med målgruppen, utrednings- och handläggningsarbete inom socialtjänsten och speciell LSS (meriterande). • God förmåga att arbeta administrativt och bemöta klienter utifrån deras olika förutsättningar professionellt. • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, flexibilitet och samarbetsförmåga. B-körkort är ett krav. Du är varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster. Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb! Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk