Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare inom förvaltningsrätt till Regionkansliet Stockholm
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Handläggare
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen samt planera och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Regionkans-liet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär och arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter. Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Regionkansliet Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor ut-vecklas och skaffa dig nya erfarenheter. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare inom förvaltningsrätt kommer arbetsuppgifterna att bestå till största del av att handlägga ärenden genom kontakter med allmänhet, kommuner, organisationer och övriga aktörer för att på sikt kunna pröva och fatta beslut i dina egna ärenden. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. Du kommer att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster, exempelvis demonstrationer och konserter, men även offentliga tillställningar, så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Även handläggning av andra tillstånd enligt ordningslagen kan förekomma, exempelvis tillstånd till sprängning, skottlossning och pyroteknik. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämtayttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden. Du kommer också att hantera förordnanden av olika slag där merparten av ärendena rör ordningsvakter, men även förordnande av bland annat luftfartsskyddskontrollanter samt hamn- och sjöfartsskyddskontrollanter. Innan ett förordnande utfärdas utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet. Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande ansvarar även handläggare för att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter. Utöver förordnandeärenden hanterar handläggare även andra typer av ärenden som prövas av Polismyndigheten, exempelvis prövningar gällande hotell- och pensionatverksamhet och handel med begagnade varor. KVALIFIKATIONER • Minst 1 års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant • 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom det som arbetsgivaren bedömer som relevant lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • God datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system Det är meriterande om du har • Erfarenhet av handläggning i IT-system och ärendehanteringssystem ÖVRIGT Arbetsort: Stockholm Funktion: Handläggare, Förvaltningsärenden Anställningsbenämning: Handläggare Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-29
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 4
Varaktighet 6 Månader eller längre