Arbetsbeskrivning
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Migrationsanalysenheten söker analytiker med huvudsaklig inriktning mot Omvärldsanalys.
Har du den personlighet och kompetens vi söker? Då kan vi erbjuda ett stimulerande och omväxlande arbete med fokus på händelseutvecklingen i omvärlden.
Om Migrationsanalysenheten
Migrationsanalysenheten tillhör sektionen för informationsanalys och Nationella operativa avdelningen. Inom enhetens ansvar finns bland annat Migrationsverkets land- och omvärldsbevakning. Som analytiker inom omvärldsanalys identifierar och analyserar du omvärldsfenomen som bedöms ha eller kan få migrationspåverkan på Sverige och EU/Schengenländer. Du kan också vid behov komma att involveras i arbetet med landinformation. Inrikes och utrikesresor är en del av tjänsten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I tjänsten som analytiker ingår att;
- arbeta med bevakning, analys och informationssökning gällande migration
- ta fram, bearbeta och analysera statistik
- besvara inkomna frågor och beställningar
- skriva rapporter, analyser och andra underlag
- kontinuerligt arbeta med metod- och kvalitetsutveckling
- samverka såväl inom som utom myndigheten företräda Migrationsverket i nationella och internationella sammanhang
- stötta i enhetens arbete i övrigt.
Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid att hitta en kollega som kompletterar vårt team och bidrar till gruppens gemensamma arbete, samtidigt som du har stort eget ansvar. Det är därför viktigt att du har god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med andra. Du är analytisk, har god skrivförmåga, är ansvarstagande och behöver periodvis kunna arbeta i högt tempo. Du har mycket god förmåga att planera ditt arbete utifrån ansvarsfördelning och behoven i verksamheten och driver arbetet framåt. Det är viktigt att du tar ansvar för gruppens produktion och ser till att bidra till att underlag levereras i tid. Det är också viktigt att du kan prioritera och kreativt anpassa ditt arbete när omvärldshändelser ger nya inriktningar och förutsättningar för teamets arbete.
Stort intresse för omvärlden och frågor som är relevanta för handläggning av migrationsärenden är en förutsättning för att trivas som analytiker på Migrationsanalysenheten.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets -och sekretessmedvetenhet.
För att lyckas i rollen som analytiker bör/ska du ha:
- Akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig-, juridisk eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med aktuell och relevant erfarenhet
- flerårig aktuell arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen
- erfarenhet av analytiskt arbete eller omvärldsbevakning
- erfarenhet av att skriva analytiska rapporter och underlag
- erfarenhet av att hålla muntliga presentationer och göra underlag för dessa
- mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska
- goda datorkunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
Det är meriterande om du också har:
- erfarenhet av arbete på Migrationsverket och verksamhetskännedom om Migrationsverkets olika ärendeprocesser
- erfarenhet av migrationsrelaterade frågor
- erfarenhet av att skriva analytiska underlag och rapporter inom migrationsområdet
- kunskaper i statistik.
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning samt ett vikariat som längst upp till 2 år.
Placeringsort: Sundbyberg, Norrköping, Göteborg eller Malmö.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
Anställningsförmåner: Vi erbjuder bl.a. möjlighet till distansarbete, flextid, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Du kan läsa mer om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/om-att-jobba-hos-oss.html.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vill du veta mer om tjänsten går det bra att kontakta rekryterande chef, kontaktuppgifter finner du nedan. Arbetsprover kommer att genomföras om du går vidare i rekryteringsprocessen.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 18 augusti 2025!
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html
För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
[email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_6ac04684195a004dfdb2c7
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.