Vill du bidra i arbetet med att utveckla underrättelsetjänstens system?
Arbetsplatsbeskrivning
Som teknisk förvaltningsledare får du möjlighet att vara med och utveckla system som möjliggör att polisens underrättelsetjänst har bästa tänkbara IT-stöd i sitt arbete med att upptäcka, förebygga och förhindra grov organiserad brottslig verksamhet.
Vårt team inom IT-avdelningen har som uppgift att ta ett helhetsansvar för nyutveckling, förvaltning och stöd av digitala verktyg och applikationer knutet till underrättelsetjänstens system. Polisens IT-avdelning verkar i den tekniska framkanten genom att utveckla och modernisera IT-systemen och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medarbetarna i den polisiära verksamheten och medborgarna.
Du kommer att ha din placering i moderna lokaler centralt på Kungsholmen, och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Som teknisk förvaltningsledare kommer du att verka som expert mot våra produkter, bl.a. både egenutvecklade och inköpta standardprodukter. Du kommer att fungera som stöd till produktägare och uppdragsledare i de frågor som kopplas till vidareutveckling och livcykelhantering samt agera eskaleringspunkt vid felsökning och i samband med driftproblem. Rollen inbegriper även tät samverkan med andra tekniska experter, framförallt inom IT-avdelningens enhet för drift och infrastruktur.
Typiska arbetsuppgifter kan vara:
Vill du veta mer om hur det är att jobba med att utveckla och förvalta system knutet till polisens underrättelsetjänst, läs mer via följande länk där Adam berättar som sin arbetsvardag:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-it-avdelningen/it/adam-teknisk-produktspecialist/
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Meriterande
Följande är särskilt meriterande:
Följande är övrigt meriterande:
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer höga krav på att du har förmåga på ett självständighet sätt planera, strukturera och driva uppdrag. Du behöver ha god förmåga att hantera multipla intressenter och många kontaktytor, både internt inom myndigheten, samt externt framförallt med leverantörer. Vi värdesätter därför du kan etablera samverkan och kommunicera med andra på ett smidigt och effektivt sätt. Vidare sätter vi ett värde till att du har förmåga att agera proaktivt samt med verksamhetens bästa i fokus ha förmåga att göra välavvägda bedömningar, och efter behov omprioritera.
Vi tror att du är någon med ett brett tekniskt intresse, med god IT-säkerhetsmedvetenhet, samt är engagerad med eget driv, där vi sätter värde till att du vill utvecklas, lära nytt och dela med dig av din kompetens.
Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och dina personliga egenskaper.
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarande av nedan urvalsfrågor via e-post till [email protected] senast den: 19 augusti 2025.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Märk din ansökan med referensnummer A451.082/2025 i mailets ärendemening.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
För mer information om anställningen, se följande länk:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/juli/teknisk-forvaltningsledare/