Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Socialt ansvarig samordnare (SAS) till Kvalitet och utveckling
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Samordnare Socialt ansvarig Socialt ansvarig samordnare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm. Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle. Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning. Nu söker vi dig som vill arbeta strategiskt och stödjande i hela förvaltningen som Socialt Ansvarig Samordnare (SAS). Tjänsten är placerad på enheten Kvalitet och utveckling, som arbetar förvaltningsövergripande och stödjer samtliga verksamhetsområden inom social- och omsorgsförvaltningen: äldreomsorg, funktionsstöd, individ- och familjeomsorg samt kommunal hälso- och sjukvård. Enheten har ett särskilt ansvar för att driva kvalitetsutveckling, systematiskt förbättringsarbete och implementering av styrande dokument i hela förvaltningen. ARBETSUPPGIFTER Som SAS har du en övergripande roll i att leda och samordna det systematiska kvalitetsarbetet inom socialtjänstens verksamhetsområde utifrån lagar och föreskrifter som SoL och LSS, följa upp processer och analysera avvikelser och förbättringsområden. Du fungerar som sakkunnig och rådgivande resurs i organisationen, med nära samarbete med både verksamhet och ledning.  Rollen innebär både operativt stöd till chefer och strategiskt, förvaltningsövergripande arbete. Ditt uppdrag omfattar bland annat att: • Säkerställa efterlevnaden enligt SOSFS 2011:9 om ledningssystem för kvalitet. • Säkerställa rättssäker myndighetsutövning och god kvalitet i insatser enligt SoL och LSS. • Utvärdera och förbättra processer för bedömning, beslut och samverkan. • Kvalitetssäkra dokumentation enligt lagkrav. • Handlägga och följa upp Lex Sarah-ärenden enligt SOSFS 2011:5. • Leda förvaltningens övergripande kvalitetsråd. • Implementera riktlinjer och rutiner. • Följa upp och analysera kvalitet och förbättringsområden. • Driva utvecklingsarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har flerårig erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och är van vid att arbeta med dataanalys, statistik och rapportskrivning som en naturlig del av kvalitetsarbetet. Således har du mycket goda kunskaper inom lagstiftning och riktlinjer inom socialtjänstens område, däribland SoL och LSS. Du har erfarenhet av verksamhetsutveckling, förändringsledning eller andra former av strategisk kvalitetsuppföljning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utreda rapporter om missförhållanden eller risk för missförhållanden, så kallade Lex Sarah-utredningar. Har du erfarenhet av att tidigare ha arbetat i en politiskt styrd organisation ser vi det som meriterande. Du har goda kunskaper i det svenska språket, muntligt och skriftligt samt goda IT-kunskaper och kunskap i Office-paketet. Tjänsten kräver att du har B-körkort för manuell växellåda. Som person är du självgående och tar ansvar och driver arbetet framåt med fokus på resultat och kvalitet. Med ett strukturerat arbetssätt planerar och organiserar du effektivt, vilket skapar tydlighet både för dig själv och andra. Du har god samarbetsförmåga och samverkar lyhört och konstruktivt med olika yrkesroller. Ditt ledarskap präglas av engagemang, delaktighet och förmåga att motivera andra i förändringsarbete. Genom din analytiska och problemlösande förmåga hanterar du komplexa frågor, ser samband och hittar hållbara lösningar som du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. ÖVRIGT I denna rekrytering använder vi oss av arbetspsykologiska tester för att få en objektiv och fördjupad förståelse för hur du agerar i arbetsrelaterade situationer. Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Enligt Socialtjänstlagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs för att arbeta vid hem för vård eller boende (HVB-hem), stödboenden eller skyddade boenden. Detta beställer du på polisens hemsida. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare