Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
IT-specialist inom IAM med teknisk nyfikenhet och öga för säkerhet
Skicka ansökan 6 dagar kvar
Förvaltare IT-specialist
6 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats IT-avdelningen består av cirka 50 medarbetare som tillsammans ansvarar för kommunens gemensamma IT-infrastruktur och tillhandahåller digitala tjänster. Vi är en viktig möjliggörare i kommunens verksamhetsutveckling, där tekniken ska vara ett tydligt stöd i allt från skola och vård till stadsplanering. Vi söker nu två IT-specialister/förvaltare till vårt IAM-team. Du blir en del av ett engagerat team som arbetar både med drift, utveckling och förvaltning och som brinner för att hitta smarta, säkra lösningar för hela kommunens IT. Vi vill att du är med på vår resa mot nästa generations IAM-lösningar! Vi har en vision av vart vi vill med Zero trust som grundsten och göra förflyttningen mot användarcentrerad identitetshantering och datadriven åtkomsthantering. Du får en nyckelroll i att forma både riktning och teknikval. Här får du kombinera teknisk fördjupning med möjlighet att påverka strategiska beslut. Dina intressen styr din roll, vi formar uppdraget efter din kompetens och vad du brinner för. Vi ser gärna att du förstärker teamet inom områden som: - Behörighetsstyrning och rollhantering (RBAC/PBAC) - Datadriven åtkomsthantering - Attributs- och regelverksförvaltning - Identitetslivscykelhantering och automatisering - Audit, spårbarhet och efterlevnad - Identitetssäkerhet - Zero Trust I din ansökan får du gärna lyfta vad du tycker är mest intressant – vi vill matcha dig med rätt utmaningar. Arbetsuppgifter I uppdraget ingår bland annat att   - Delta i det dagliga arbetet kring våra identitets och åtkomststjänster och driva förbättringsarbete där du hittar vägar att utveckla funktioner och processer inom IAM-området. - Arbeta proaktivt med att stärka IT-säkerheten i vår miljö. - Driva utvecklingsarbete inom IAM i nära samarbete med både verksamheten och våra agila team – från behovsanalys till lösning. - Vara öppen för förändringar och hänga med i den höga utvecklingstakten inom IAM området. Vi ser gärna att du är nyfiken på ny teknik, lösningar och standarder. - Tillsammans med teamet införa ny teknik, utveckla nya förmågor samt genomföra förändringar i befintlig miljö. - Ansvara för förvaltning av regelverk och processer inom ditt område samt säkerställa aktuell och kvalitetssäkrad dokumentation. - Planera och utföra ditt arbete agilt tillsammans med teamet. - Styra användandet och säkerställa verksamhetsnyttan i de produkter och tjänster vi har, samt stötta våra verksamheter i användandet av våra IAM-tjänster. - Samarbeta med produktägare för att ta fram och realisera förvaltningsplaner. Kvalifikationer Vi söker dig som har - Universitets- eller högskoleutbildning med inriktning data- eller systemvetenskap eller annan relevant utbildning kombinerad med erfarenhet vi bedömer som likvärdig. - Några års erfarenhet av arbete med tekniknära systemförvaltning, identitetshantering eller motsvarande. Beroende på din bakgrund så kan du bli aktuell för tjänsten även om du inte har så stor erfarenhet av IAM-området, då vi gör en helhetsbedömning. - God kommunikativ förmåga och skicklighet i att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du ska kunna tillgodogöra dig teknisk information på engelska. Den här anställningen kräver en utökad bakgrundskontroll, som genomförs innan anställning. Meriterande är om du därtill har: - Erfarenhet av arbete inom området Identitet & åtkomst i linje med vad vi eftersöker - Erfarenhet av informationsarkitektur och informationshantering - Erfarenhet av att arbeta med script eller programmering - Erfarenhet inom områdena Identity management (IDM) och Identity Governance and administration (IGA) - Erfarenhet av att arbeta med federerad identitetshantering - Erfarenhet av identitetkataloger så som Active directory, eDirectory och Entra ID (f.d. Azure AD) - Goda kunskaper inom IAM området och är bekväm med begrepp som IDM, IGA, IDP, PAM, PIM, AM, SSO, MFA och katalogtjänster. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet såsom intresse och förmåga att ta ansvar, både för din egen arbetsinsats och som en del av teamet. Du har god förmåga att prioritera rätt saker och är noggrann i ditt sätt att arbeta. Eftersom du kommer att ha kontakter/samarbete inom och utom verksamheten så ställs höga krav på din samarbetsförmåga. Du är social och tycker om att ha kul på jobbet. Vi erbjuder Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs    Hos oss får du: - En viktig roll med möjlighet att påverka i en samhällsbärande organisation - En modern och framåtlutad IT-miljö där säkerhet, innovation och teknik går hand i hand - Möjlighet till kompetensutveckling och certifieringar - Möjlighet till distansarbete del av din arbetstid - Flexibel arbetstid och god balans mellan jobb och fritid - Ett starkt team med kompetenta och stöttande kollegor - Generösa personalförmåner Välkommen med din ansökan! Om Karlstads kommun Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare