Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
IT-avdelningen består av cirka 50 medarbetare som tillsammans ansvarar för kommunens gemensamma IT-infrastruktur och tillhandahåller digitala tjänster.
Vi är en viktig möjliggörare i kommunens verksamhetsutveckling, där tekniken ska vara ett tydligt stöd i allt från skola och vård till stadsplanering.
Vi söker nu en domänarkitekt inom IAM som vill leda vägen mot vår framtida plattform baserad på Zero Trust, användarcentrerad identitet och datadriven åtkomst. Du blir en del av vårt agila IAM-team, och arbetar i nära samverkan med andra specialister inom IT-säkerhet, plattform, integration och produktivitetslösningar.
Arbetsuppgifter
Vill du vara med och forma hur en hel kommun jobbar med identitet och åtkomsthantering i en tid där digitalisering, säkerhet och användarupplevelse står i centrum? Hos oss får du inte bara ett jobb – du får en möjlighet att göra skillnad på riktigt.
Vi befinner oss i ett spännande skede där framtidens identitets- och åtkomstlösningar ska formas och byggas upp. Nya funktioner, tjänster och arbetssätt står på agendan – och du kommer att spela en avgörande roll i att förverkliga dem.
Som domänarkitekt kommer du att:
- Sätta riktningen: Utveckla områdets målbild, referensarkitektur och roadmap – och se till att den realiseras över tid.
- Planera för förmåga: Arbeta med förmågebaserad planering, där målarkitektur bryts ner till realiserbara delar (MVP) för genomförande i vår agila leveransorganisation.
- Driva utveckling: Leda implementationsarbetet av ny teknik inom IAM-området – både som rådgivare och praktiskt genomförande vid behov.
- Granska och analysera: Genomföra GAP-analyser mellan nuläge och målarkitektur, med god överblick över vår IAM-miljö för att kunna utvärdera och kvalitetssäkra lösningar.
- Säkra framtiden: Identifiera IT-säkerhetsrisker och föreslå teknologier som stärker säkerheten i vår identitets- och åtkomsthantering.
- Vara expert och katalysator: Fungera som expertstöd i hela organisationen, med ett tätt samarbete med både kollegor, konsulter och verksamhetsrepresentanter.
- Omvärldsbevaka: Hålla koll på utvecklingen inom IAM och bidra till att vi hela tiden ligger i framkant.
- Göra själv när det behövs: Vid behov kliver du in i rollen som lösningsarkitekt för att konkret ta fram genomförbara lösningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- en akademisk examen inom IT (eller motsvarande erfarenhet)
- en bred teknisk erfarenhet inom IT-infrastruktur
- mycket goda kunskaper inom IAM-området och känner dig bekväm med begrepp som IDM, IGA, IDP, PAM, PIM, AM, SSO, MFA och katalogtjänster
- minst tre års erfarenhet av IAM-arbete
- erfarenhet av att ta fram lösningsdesign och implementera i komplexa IT-miljöer
- förmåga att kommunicera väl och tydligt på svenska, både i tal och skrift.
Den här anställningen kräver en utökad bakgrundskontroll, som genomförs innan anställning.
Meriterande är om du därtill har:
- arbetat som IAM-arkitekt i liknande miljöer
- erfarenhet av modelleringsverktyg (t.ex. Sparx EA, 2c8)
- kunskap om TOGAF eller andra EA-ramverk
- certifieringar inom IAM (t.ex. Microsoft, OpenText, Okta, etc.)
- erfarenhet av hybrida miljöer (on-prem + moln)
- vana av agila metoder och verktyg
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet såsom intresse och förmåga att ta ansvar, både för din egen arbetsinsats och som en del av teamet. Du har god förmåga att prioritera rätt saker och är noggrann i ditt sätt att arbeta samtidigt som du är öppen för förändringar och kan hänga med i en hög utvecklingstakt. Eftersom du kommer att ha kontakter/samarbete inom och utom verksamheten så ställs höga krav på din samarbetsförmåga. Du är social och tycker om att ha kul på jobbet.
Vi erbjuder
Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina
förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs
Hos oss får du:
- En viktig roll med möjlighet att påverka i en samhällsbärande organisation
- En modern och framåtlutad IT-miljö där säkerhet, innovation och teknik går hand i hand
- Möjlighet till kompetensutveckling och certifieringar
- Möjlighet till distansarbete del av din arbetstid
- Flexibel arbetstid och god balans mellan jobb och fritid
- Ett starkt team med kompetenta och stöttande kollegor
- Generösa personalförmåner
- Möjlighet att påverka strategiska vägval i en verksamhet som är i ständig utveckling
Välkommen med din ansökan!
Om Karlstads kommun
Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.