Arbetsbeskrivning
Tullverket är inne i ett omfattande och spännande utvecklingsarbete som innebär förändrade arbetsmetoder, elektroniska lösningar, automatiserade samt standardiserade processer och arbetsmetoder. Vill du vara med och bidra till att förbättra vårt arbetssätt så att vi blir än mer effektiva i det vi gör? Både att vi gör rätt saker och att vi gör dem på rätt sätt. Då kan detta vara något för dig!
Uppbördsavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar. Uppbördsavdelningen hanterar och ansvarar bland annat för efterkontroll, tillstånd samt uppbördsbevakning.
Du kommer organisatoriskt att tillhöra uppbördsavdelningens ledningsstöd, och vara placerad i Göteborg.
Om tjänsten
I avdelningens ledningsstöd kommer du att arbeta med olika frågor, där uppgifterna kan variera över tid. Arbetet innebär stort eget ansvar och krav på att kunna arbeta självständigt, men du kommer också arbeta tillsammans med övriga kollegor inom ledningsstödet och även med stora delar av övriga Tullverket.
Du kommer i första hand att arbeta med process- och verksamhetsutveckling och förbättringsarbete, men du kommer också att leda uppdrag, genomföra utredningar, analysera och omsätta verksamhetsbehov och krav till lösningar och förbättrade arbetsmetoder. Du kommer att vara en del av vår enhet inom uppbördsavdelningen men rollen är bred och innebär att du kan komma att arbeta inom alla Tullverkets verksamhetsområden.
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom t ex samhällsvetenskap, pedagogik eller juridik, eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• Erfarenhet av att sammanställa, analysera och presentera information
• Erfarenhet av utredningsarbete
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete i Tullverket
• Erfarenhet av att ha arbetat som projekt- eller uppdragsledare eller motsvarande
• Aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsmodellering (process- eller begreppsmodellering)
• Aktuell erfarenhet av arbete med kravarbete (behovsanalys)
• Utbildning och/eller dokumenterad erfarenhet inom mötes- och presentationsteknik
Personliga egenskaper
Arbetet medför ofta nya frågeställningar som innebär att du behöver vara flexibel, problemlösande och ha förmåga att se sambanden mellan olika frågor. Då arbetet präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva arbetet framåt till ett gott resultat. Du behöver också vara analytisk och kvalitetsmedveten. Dessutom bör du vara en god kommunikatör med pedagogisk förmåga såväl i tal som skrift.
Tullverkets värdegrund ska ligga som grund i ditt arbete genom helhetssyn, ansvarstagande
och nytänkande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner som omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrigt
Referensnummer: TV-2025-17812.
Placeringsort: Göteborg.
Resor och övernattningar ingår i tjänsten.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Eva Mellbin, 031-63 37 59. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, 031 - 63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14 augusti. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.