Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
It-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla it-tjänster till hela Polismyndigheten. It-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och it är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. It-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens it och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
It-avdelningens kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områdena administration, Employer Branding (attrahera och behålla), verksamhetsplanering och uppföljning samt lokalsamordning. Kansliet tillhandahåller även stöd till chefer i processen för avdelningens kompetensförsörjning.
Arbetsbeskrivning
I rollen som analytiker kommer du att arbeta med centrala, strategiska frågor nära it-chef och it-ledning, och vara en adjungerad del av it-ledningsgruppen. Du kommer att ha en viktig roll att utifrån avdelningens riktning tolka behoven och säkerställa goda förutsättningar för it-verksamheten i olika dialoger internt och externt. Du kommer att ha breda kontaktytor inom och utanför avdelningen. Inom avdelningen arbetar du, utöver ledningsgruppen, främst med kollegerna inom gruppen verksamhetsplanering och uppföljning, samt med andra chefer och sakkunniga vid avdelningen. Exempel på arbetsuppgifter:
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
Som person ser vi att du är analytisk, strategisk och ser till helhetsperspektivet. Du har ett konsultativt arbetssätt, är samarbetsinriktad och kombinerar lösningsorientering med hög integritet. Du är strukturerad, har ett driv och är självgående i ditt arbetssätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Fackliga företrädare
Övrig information
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till [email protected] senast den 13 augusti 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A368.046/2025 i mailets ärendemening.
I denna rekrytering kan löpande urval förekomma, men vi planerar att genomföra intervjuerna den 22 augusti, 1 september, 3 september, 4 september, 5 september, 8 september, 9 september och 12 september.
För fullständig information om tjänsten vänligen se annons via: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/