Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

Vision 2040: Med ett jäklar anamma skapar vi det storslagna i det lilla!  I vår kommun skapar vi tillsammans en plats på jorden där vardagsnära trygghet möter naturens skönhet och människors vilja av järn. Från höga höjder till glittrande sjöar, från en levande landsbygd till småstadens liv och rörelse – hos oss är varje plats unik och en viktig del av helheten. För vi vet att det är tillsammans som vi skapar vår framtid – med stolthet för vår långa historia och med ett jäklar anamma. Lindesbergs kommun är den lagom stora kommunen där du får möjlighet att jobba brett. Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. I den lagom stora kommunen är det lätt till samarbete och du har möjlighet att påverka. Nu söker vi dig; en erfaren ledare med säkerhetstänk som tillsammans med oss ska arbeta med att stärka Lindesbergs kommuns beredskaps- och säkerhetsförmåga. ARBETSUPPGIFTER Idag ingår kommunens beredskaps- och säkerhetsarbete i Kanslienhetens grunduppdrag. När denna tjänst tillsätts kommer en ny enhet skapas med renodlat uppdrag för beredskap och säkerhet. Där får du möjlighet att forma enhetens arbetssätt. Kommunen har idag två säkerhetssamordnare som placeras på den nya enheten och som du därmed får personal- och arbetsmiljöansvar för.  Som säkerhetschef kommer du ansvara för:  • Samordning av kommunens säkerhetsarbete • Leda och fördela arbete gällande brottsförebyggande arbete och civilberedskap • Personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare. Du har fullt ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. Du ska på ett kostnadseffektivt sätt leda, planera, samordna och utveckla verksamheten utifrån gällande lagstiftning, politiska beslut, mål och riktlinjer och ekonomiska ramar. Det finns ett nära samarbete med våra stödfunktioner inom t.ex. personal och ekonomi. Samverkan med fackliga organisationer är viktigt för att fortsätta främja en god arbetsmiljö och verksamhetsutveckling.  Rollen innebär hög grad av samverkan såväl inom kommunen som med andra myndigheter i syfte att samordna beredskaps- och säkerhetsrelaterade frågor.  Du rapporterar till kommundirektör och ingår i Kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp. Du kommer ha en nära dialog med kommunens politiska styre för inriktning. KVALIFIKATIONER Du har en akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering, kriminologi, statsvetenskap eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen kräver god förståelse för kärnverksamhetens förutsättningar, ett lyhört och tydligt arbetssätt samt en stark pedagogisk förmåga och naturlig fallenhet för samarbete och relationsbyggande.  I det här jobbet behöver du: • Bidra till ett gott samarbete • Planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt • Arbeta självständigt utifrån de värderingar och riktlinjer som styr verksamheten • Ta egna initiativ Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och innebär inplacering i säkerhetsklass. Du behöver också ha körkort och uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. ÖVRIGT Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-15
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare