Arbetsbeskrivning
Om jobbet
Näsbyparks rektorsområde består av tre skolor. Slottsparksskolan (åk F-3), Norskolan (åk F-3 och Näsbyparksskolan (åk 4-9). Näsbyparksskolan består av cirka 600 elever, inklusive en kommungemensam resursgrupp. Skolan är vackert beläget med närhet till både hav och grönområden. Här finns goda kommunikationsmöjligheter med buss eller Roslagsbanan, båda alternativen bara ett stenkast bort.
Nu söker Näsbyparksskolan en engagerad lärarkollega till vårt mellanstadium. Du kommer att undervisa i matematik, NO och teknik i årskurs 4–6, med mentorskap i årskurs 4. Hos oss blir du en del av ett välfungerande arbetslag där du har ett nära samarbete med årskurs- och ämneskollegor. Tillsammans planerar ni, utvärderar och utvecklar undervisningen för att skapa bästa möjliga lärande för våra elever.
Som mentor i årskurs 4 har du en viktig roll i att skapa trygghet, struktur och tillhörighet för elever som just tagit steget från de mindre F–3-skolorna i området. Du är en närvarande vuxen och en tydlig ledare i klassrummet som vägleder eleverna i både deras sociala och kunskapsmässiga utveckling.
Mentorskapet innebär samarbete med vårdnadshavare, elevhälsoteam, fritidshem och lärarkollegor. Du har en central roll i att bygga relationer, följa upp elevernas mående och utveckling samt skapa goda rutiner i det dagliga skolarbetet. På Näsbyparksskolan värdesätter vi mentorskapet som en viktig del av elevernas skolgång, särskilt i övergången till mellanstadiet, där rätt stöd i rätt tid gör stor skillnad.
Här får du underivsa i ändamålsenliga lokaler, tillgång till digitala verktyg och laborativt material. Genom välfungerande strukturer, gemensamma rutiner och tydliga fokusområden skapas goda förutsättningar för ett positivt lärandeklimat, för elever och för dig som pedagog.
Näsbyparksskolan är en skolutvecklingsorienterad skola där vi de senaste åren har arbetat systematiskt med att förankra vårt arbete i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den beprövade erfarenheten växer fram genom kollegiala samtal, reflektion, att pröva, ompröva och utvärdera det vi gör. I utvärderingarna inkluderas även elevers perspektiv för att på så sätt få ut viktig information om det vi gör ger det resultat vi önskar. Den vetenskapliga förankringen har vi stärkt genom samarbeten med forskare vid Örebro och Uppsala universitet.
Våra utvecklingsarbeten har bland annat handlat om IBIS (Inkluderande beteendestöd i skolan) för att främja en trygg och tydlig lärmiljö för alla elever, ökad undervisningskvalité med hjälp av feedback som metod för att utveckla och driva elevers lärande framåt. Vi ser även fram emot att fortsätta vårt spännande arbete med att integrera utvecklingssamtalen som en del av den löpande (och pedagogiska) dialogen mellan elever och mentorer under terminens gång. Samtalen ska inte vara en isolerad aktivitet, de mål som satts ska följas upp med systematik.
Vi är också stolta över att vara en Erasmusackrediterad skola. Vi deltar i ett långsiktigt europeiskt samarbete för att stärka kvaliteten i undervisningen genom internationellt utbyte, kompetensutveckling och skolutvecklingsprojekt.
Välkommen till en skola med stark laganda, höga ambitioner, otroligt skickliga lärare med ett varmt kollegialt klimat!
Vem är du?
Vi vill att du som söker tjänsten:
• har lärarlegitimation och är behörig att undervisa i matematik, NO-ämnena och teknik för åk 4-6
• arbetar med formativ bedömning, tydliggörande pedagogik och språkutvecklande arbetssätt
• är väl förtrogen med styrdokumenten och kan omsätta dessa i ett för eleverna begripligt och meningsfullt lärande
• använder digitala verktyg för elevernas lärande
• ser hela elevens studiesituation och samverkar med ämneslag, arbetslag och elevhälsan där så behövs
Som person är du strukturerad, välplanerad och entusiasmerande i din undervisning. Du är samarbetsinriktad och intresserad av att bidra till verksamhetens professionella utveckling. Du har förmåga att planera och organisera både ditt eget arbete och elevernas arbete på ett effektivt sätt och skapar ett tillitsfullt klassrumsklimat där alla elever kommer till tals.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Låter det intressant?
Registrera din ansökan på vår hemsida genom knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail eller brev. Sista ansökningsdag är 4 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut.
Tjänsten är tidsbegränsad fram till 31 december, men med chans till förlängning.
Tillsättning sker enligt överenskommelse.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Eftersom vi just nu är i semestertider så är tillgängligheten något begränsad, men ansökningar via systemet kollas av regelbundet. Visst låter det spännande? Skicka in din ansökan nu!
Kontaktperson
Carolina Zenkert
Biträdande rektor
[email protected]
Facklig representant för Sveriges Lärare och Kommunal nås via
[email protected]
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
Inom utbildnings verksamhetsområde arbetar vi mot högt uppsatta verksamhetsmål och meritvärdena för Täbys kommunala grundskolor ligger i toppskiktet i landet.
Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling, i samarbete med nationella och internationella lärosäten såsom Harvard, bidrar till att kommunens pedagoger och skolledare tillhör spetsen i Sverige. Vi arbetar långsiktigt och systematiskt för att Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet där lärandet är tillgängligt för varje elev.