Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad socionom som söker en varierande och meningsfullt roll? Då behöver vi dig! Vi på Nynäshamn Kommun söker en ny socialsekreterare med till vårt team inom ekonomiskt bistånd. Vi arbetar för att göra Nynäshamn till en trygg och stimulerande kommun för alla våra invånare, och här kan du vara en del av vårt fantastiska arbete.
Välkommen till vårt team på ekonomiskt bistånd! Vi uppskattar ett öppet arbetsklimat, är ansvarstagande, och ser alltid till individens bästa.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd kommer du att stötta och vägleda personer som är i behov av ekonomiskt bistånd mot självförsörjning, bedöma och besluta om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen, och samarbeta med kollegor och andra myndigheter för att skapa individuella handlingsplaner och målinriktade insatser. Detta görs med verktyg så som instrument X och motiverande samtal (MI). Arbetsgruppen är uppdelad så att socialsekreterare har antingen ett fokus på Arbetsmarknad, eller på Rehabilitering. Vilket fokus du har som socialsekreterare kan variera över tid utifrån behovet på enheten.
Arbetsmarknadsfokuset innebär att du har klienter som har planering mot arbete, och det rehabiliterande fokuset innebär att du har klienter som står långt från arbetsmarknaden, där stödet intensifieras för att hitta rätt planering. Gemensamt för båda arbetsgrupperna är att du behöver stötta klienterna att göra rörelser i planeringen, och att du tillsammans med klienten jobbar för att hitta lösningar som stärker deras egna resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv.
Det är av största vikt att du genuint tror på människors resurser och har ett starkt intresse av att stödja personer i utsatt situation.
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningens huvuduppdrag är att erbjuda individanpassat stöd och service inom äldreomsorg, funktionsnedsättning, barn och familj, vuxen och ekonomiskt bistånd. Vi finns på plats för kommuninvånarna genom livets alla skeden.
Sedan 1 januari 2025 består enheten av ekonomiskt bistånd och vuxen tillsammans i en enhet som heter just ekonomiskt bistånd och vuxen. Enheten finns i avdelningen för behovsbedömt stöd. Inom ekonomiskt bistånd arbetar tio socialsekreterare och en gruppchef, som leds av en enhetschef. Vi är en mindre enhet som sätter ett högt värde på gemenskap, och på att medborgare ska ha en lättillgänglig socialtjänst med nära till insatser av hög kvalitet. Vi har ett nära ledarskap och du kommer att få stöd av chef och kollegor, samt en mentor under din introduktion. Tillsammans skapar vi en utvecklande arbetsmiljö där vi lägger stor vikt vid att fånga upp medarbetarnas kompetens och idéer. Vi har ett stödjande ledarskap och en samarbetsinriktad arbetsmiljö där alla röster hörs, möjligheter till professionell utveckling och vidareutbildning, och en inkluderande och innovativ arbetsmiljö som skapar möjligheter för professionell utveckling.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• socionomexamen eller annan relevant akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av att myndighetsutövning inom socialt arbete
• erfarenhet av arbete med personer i komplexa livssituationer
• erfarenhet av arbete med samverkande aktörer, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller vården
• erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd
• goda kunskaper om socialtjänstlagen och socialförsäkringssystemet
• goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av LifeCare
• utbildning i MI
• B-körkort
Personliga egenskaper vi letar efter
För rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd söker vi dig som kan kommunicera på ett tydligt sätt och som säkerställer att budskapet når fram, det är viktigt att klienten vet vad som förväntas av hen. Din samarbetsförmåga är en central styrka, då du arbetar nära både kollegor och externa aktörer för att skapa individuella handlingsplaner och målinriktade insatser. Du är noggrann, och medveten om hur du uppfyller kraven om god kvalité, samt lever upp till ditt kvalitetstänk. Vi ser också att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, och har ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Utöver detta är det viktigt att du har förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, att du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden.
Det här erbjuder vi dig
•
Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut.
•
Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs.
•
Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter.
•
Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag.
•
Du har möjlighet till semester- och pensionsväxling.
•
Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning.
•
Här har vi flextid och kortare arbetstid under sommaren. Det finns också möjlighet till distansarbete.
Vår rekryteringsprocess
Vi tillämpar löpande urval och använder en kompetensbaserad rekryteringsmetod för en rättvis och objektiv bedömning. Mångfald är en tillgång, och vi välkomnar alla sökande. Tjänsten kräver utdrag ur belastningsregistret.
Om du är redo att ta klivet och bli en del av vårt fantastiska team, tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att höra från dig och kanske är det just du som blir vår nya engagerade kollega inom ekonomiskt bistånd.
Välkommen med din ansökan till Nynäshamn Kommun - tillsammans gör vi skillnad!
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: SON/2025/0240/023