Arbetsbeskrivning
Höör ligger mitt i Skåne, har goda tågförbindelser, vacker natur, 17 000 invånare och en stadig befolkningsökning. Med omkring 1 400 anställda är Höörs kommun den största arbetsgivaren. Många av våra medarbetare pendlar hit.
Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas. Vi sätter stort värde på bemötande och hjälps åt att skapa god arbetstrivsel genom en öppen och konstruktiv dialog, respekt och tolerans gentemot kollegor och medborgare. Hög serviceanda, professionalitet och engagemang utmärker vår organisation.
ARBETSUPPGIFTER
Som biträdande gatu- och parkchef assisterar du gatu- och parkchefen i det dagliga ledarskapet. Du fungerar också som ställföreträdare vid gatu- och parkchefens frånvaro. Du är delaktig i planering, strukturering och utveckling av drift och underhåll av det offentliga rummet i Höörs kommun. Det är en roll som kräver en utvecklad planeringsförmåga och en bred förståelse för både tekniska och ekonomiska aspekter av drift och underhåll. Tjänsten är nyinrättad och kommer i viss mån att formas utifrån den kandidat som tillträder.
Du har ett tätt samarbete med enhetens två driftledare samt enhetens övriga stab med gatuingenjör, trafikingenjör och friluftlivssamordnare. Du rapporterar till gatu- och parkchefen.
Som biträdande gatuchef ansvarar du bl.a. för att:
- leda enhetens strategiska målarbete
- driva digitaliseringsprojekt och enhetens arbete i GIS-frågor, exempelvis införande av GIS-system för gatuinformation. Vi använder GeoSECMA Park- och grönyta, Grävtillstånd, Trafik och NVDB.
- leda enhetens arbete med dagvattenfrågor ur ett gatu- och parkperspektiv.
- delta i enhetens ledningsgrupp och bidra till strategisk utveckling.
- omvärldsbevakning och utveckling av verksamhetsområdet.
- driva egna projekt och/eller stötta enhetens medarbetare i projekt genom hjälp i upphandlingsskedet och kontakt med entreprenörer.
- delta i budgetarbete och ekonomisk uppföljning genom framtagande av ekonomiska underlag.
- medverka vid upphandling av driftentreprenader och följa upp avtal.
- ha kontakt med medborgare och hantera synpunkter och felanmälningar
- delta i lokala BRÅ och i det kommunala risk- och väsentlighetsanalysarbetet
- skriva olika typer av beslutsunderlag och tjänsteskrivelser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet från ett flertal av följande delar:
- strategisk planering
- GIS-arbete
- dagvattenfrågor
- digitaliseringsprocesser
- ekonomi och budgetarbete
Du har dessutom:
- Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
- Goda IT-kunskaper
- Körkort lägst klass B
- God samarbetsförmåga
Meriterande om du har erfarenhet av:
- Lagen om Offentlig Upphandling, LOU
- GeoSECMA
- Agresso ekonomisystem
- en arbetsledande roll
- systematiskt arbetsmiljöarbete
Vi tror att du har en för tjänsten relevant högskoleutbildning, gärna teknisk utbildning inom väg- och vatten, samhällsbyggnad, lantmäteri eller annan utbildning som bedöms likvärdig, samt flerårig erfarenhet inom verksamhetsområdet. Som person är du kommunikativ, prestigelös, strukturerad, analytisk, självgående, initiativtagande och trygg i dig själv. Du är van vid att driva förändringsarbeten och har en förmåga att motivera andra. Du tar initiativ, är flexibel och ser samarbete som en naturlig del i ditt uppdrag.
ÖVRIGT
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk.
Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att vi kan kalla till intervju innan ansökningstiden har gått ut.
Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.