Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad. Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi. I rollen kommer du att tillhöra avdelningen för ekonomi och upphandling, vilken ansvarar för kommunens övergripande ekonomiska planering, redovisning och kapitalförvaltning. I ansvaret ingår bland annat framtagandet av beslutsunderlag åt kommunens politiska ledning i ekonomifrågor samt utveckling och underhåll av rutiner för ekonomistyrning, likviditets hantering, försäkring av kommunal egendom samt det kommungemensamma affärssystemet. Avdelningen ansvarar för koncern utveckling, intern kontroll, samordnad upphandling, beställarkompetens utveckling, avtals trohet, budget och uppföljning samt framtagandet av bokslut och årsredovisning. På avdelningen arbetar ekonomer, upphandlare och verksamhetsföreträdare. I den här rollen som ekonom kommer man att vara anställd på redovisningsenheten som i huvudsak har två olika arbetsområden förutom den löpande ekonomihanteringen, utveckling och drift av affärssystemet samt handha ekonomi åt kommunala bolag och stiftelser. Redovisningsenheten består av redovisningschefen och nio ekonomer varav tre arbetar med bolag och stiftelser, tre med löpande med in- och utbetalningar, två med affärssystems relaterade frågor och slutligen en som arbetar med kommunens uppföljning. ARBETSUPPGIFTER På kommunledningsförvaltningens avdelning för ekonomi och upphandling ingår den anställde i en enhet som arbetar med traditionell ekonomihanteringen, utveckling och drift av affärssystemet samt handha ekonomi åt stiftelser och mindre kommunala bolag i kommunkoncernen. I den utlysta tjänsten ingår främst att ansvara för och utveckla kommunkoncernens moms- och skattehantering samt ansvara för ekonomifunktionen i ett av kommunens helägda bolag. Inom ansvarsområdet moms- och skattehantering kommer du agera som en specialist och förväntas hålla dig uppdaterad med förändringar som sker inom området. I arbetsuppgifterna ingår dessutom löpande uppgifter så som planering, redovisning, uppföljning, analys samt framtagande av ekonomiska beslutsunderlag i ett nära samarbete med verksamhetsansvariga. Arbetet är strategiskt i vissa delar och mer operativt i andra delar och därmed omväxlande. Arbetet utförs både i team och självständigt, där det krävs att du tar ett samlat ansvar för ekonomifrågor inom ditt ansvarsområde, i detta fall moms- och skattehantering i kommunkoncernen. Som person ska du vara en god problemlösare samt självständigt kunna planera och organisera ditt arbete. Utifrån din specialistroll är det viktigt att du har god självkännedom och kan agera trovärdighet med tydlighet inom ditt ansvarsområde. Är du intresserad av ovan och känner igen dig i beskrivningen? Varmt välkommen att söka tjänsten hos oss! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med någon IT inriktning, med några års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete och gärna med goda kunskaper inom skatt och moms. Som person är du prestigelös och har en god förmåga att se möjligheter och hitta lösningar på olika utmaningar och att engagera andra i denna process. Du har förmåga att leda och samordna komplexa processer samt har en god känsla för service och kan på ett tydligt sätt förmedla dina kunskaper. Du är även analytisk och har lätt för att se kopplingar och sammanhang och kan växla mellan olika arbetsuppgifter och omprioritera vid behov. Som person ser vi att du har ett stort intresse för ekonomi och människor. Vi ser även att du är en självgående och initiativtagande person, som genom ditt positiva förhållningssätt har lätt för att skapa relationer på alla nivåer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Information om rekryteringsprocessen: Efter att sista ansökningsdag passerat granskar vi inkomna ansökningar utifrån aktuella kvalifikationer och återkommer därefter med vidare besked. I rekryteringsprocessen använder vi oss av tester för att säkerställa en fördomsfri, pricksäker och rättvis process. Om vi anser att du uppfyller skallkraven för tjänsten kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Går du vidare efter tester följer en kort telefonavstämning. Är du en av kandidaterna som gått vidare i rekryteringsprocessen är nästa steg är en kompetensbaserad intervju med HR-specialist och rekryterande chef. Till chefsrekrytering tillkommer möte med fackliga representanter. Vi genomför alltid referenstagning på slutkandidat. Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare