Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med den senaste tekniken ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.
Om tjänsten
I samband med en organisationsutveckling inom avdelningen IT för Kraftsystem och Elmarknad inom division IT, där nya sektionsindelningar införs, söker vi nu en sektionschef för IT för kraftsystemdrift. Rollen är nyinrättad och erbjuder dig en unik möjlighet att leda och utveckla sektionen. Du kommer att bidra i avdelningens vidare implementering av den nya organisationen som innebär att utveckla och effektivisera arbetssätt för att möta verksamhetens i de snabba förändringar som sker.
Som sektionschef har du personal- verksamhets- och ekonomiskt ansvar för sektionens mål och leveranser. Du har personalansvar för sektionens enhetschefer samt roller som finns i sektionens gemensamma funktion. Du rapporterar till avdelningschef IT för Kraftsystem och Elmarknad och stöttar även denne i t.ex. verksgemensamma frågeställningar och utveckling. Som sektionschef kommer du att
• Leda sektionens tre enheter med enhetschefer
• Inneha viktig roll i sektionens leveranser både utveckling som förvaltning
• Delta i styrgrupps- och ledningsgruppsarbete
• Styra, leda och arbeta med verksamhetsutveckling för sektionen och uppdrag
• Stötta avdelningschef och bidra i att nå avdelningens strategiska riktning och mål
• Stötta och utveckla underställda chefer i deras roller
Avdelningen har det övergripande strategiska och operativa leveransansvaret av de IT-lösningar som möjliggör att Svenska kraftnät kan leverera enligt uppdraget inom systemansvaret. Till det hör allt från styrning, övervakning och balansering av kraftsystemet till att göra analyser på kort och lång sikt samt säkerställa en fungerande elmarknad.
Sektionen har det strategiska och operativa leveransansvaret av de IT-lösningar som möjliggör drift och planering av kraftsystemet.
Uppdraget är att möta verksamhetens behov över tid genom att kunna erbjuda moderna IT-lösningar som möjliggör att verksamheten når sina mål, både i det operativa och strategiska, för att kunna upprätthålla systemansvaret med balansering av transmissionsnätet.
Genom den pågående energiomställningen där Svenska kraftnät, och IT, har en viktig roll finns stora möjligheter till löpande utveckling. Det är en central roll i att leverera kritiska IT-lösningar till vår kärnverksamhet och uppdrag där framtidens stamnät kräver nya och adaptiva IT-lösningar utifrån kraftsystemets förändring.
Om dig
Skallkrav
För denna roll söker vi dig som har ett driv att nå resultat i samarbete med chefer, medarbetare och andra intressenter i och utanför organisationen. Det är mycket som händer i den utvecklingsfas som Svenska kraftnät just nu befinner sig vilket gör du behöver vara en person som är stabil och bra på att skapa hållbara strukturer i ditt arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du har en relevant akademisk examen såsom ingenjör, data-/informationsvetenskap eller systemutveckling alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även erfarenhet
• Att under flera år lett genom andra ledare, exempelvis som chef över chefer på mellannivå eller högre, med ansvar för både personal, resultat och budget.
• Av strategiskt arbete inom såväl verksamhetsutveckling och förändringsledning
• Av att arbeta med internationella leverantörer utifrån styrning, hantering av IT-avtal och uppföljning av leveranser och samarbete med externa parter
Du har också mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift i svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av
• IT-system med stor komplexitet och utvecklingstakt i kombination med höga tillgänglighets- och säkerhetskrav
• Att ha arbetat med säkerhetskänslig verksamhet
• Nordisk/Europeiskt samarbete - t.ex. inom energifrågor
• IT-lösningar inom energi- eller elkraftsbranschen
• Arbete i chefsroll inom offentlig verksamhet
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
• Resor kan förekomma några gånger per år, främst inom Norden.
• Sista ansökningsdag: 2025-08-13. Du kommer att få svara på ett antal frågor istället för ett personligt brev och behöver bara bifoga ditt CV.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.
• Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor, kontakta gärna
• Cumhur Sel, rekryterande chef, 010 475 82 14
• Victoria Waltenberg, rekryterare, 010 350 90 45
• Annika Ingeborn, SACO, 010 475 84 77
• Erica Midfjäll, ST, 010 475 87 31
Du når oss också via e-post:
[email protected]. Under sommaren kan vi ha längre svarstider med anledning av semestertider.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät