Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Avtalshandläggare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste samhällsbyggnadsjobb.
Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!
Om tjänsten
Som Avtalshandläggare på Svenska kraftnät kommer du bli involverad i de största och mest komplexa infrastrukturprojekten i Sverige under de kommande åren och bidra till den framtida elförsörjningen. Till detta kommer du att jobba med och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Enheten Avtalshantering på Svenska kraftnät har i uppgift att stödja våra program och projekt med olika stödfunktioner där avtalshandläggning är en av dessa funktioner. Avtalshandläggning är en ny funktion som är under utveckling. Avtalshandläggarens systematiska och strukturerade arbete med Svenska kraftnäts avtal inom investeringsverksamheten ska bidra till att förbättra de finansiella och operativa resultaten samt minimera risker. Du förväntas att tillsammans med närmaste chef bidra till att löpande utveckla tjänsten, som kommer bland annat omfamna avtalskoordinering/-samordning och stöttning till program och projekt i andra avtal, utöver entreprenadavtal. Du kommer huvudsakligen arbeta tillsammans med övriga inom division Nät, som idag består av både interna och externa resurser men även tvärfunktionellt inom Svenska kraftnät dock kan externa kontakter även komma förekomma.
I rollen som Avtalshandläggare kommer du jobba nära våra projekt och stötta i synnerhet projektledare men även till viss del program- och huvudprojektledare, i deras arbete med våra övriga avtal utöver entreprenadavtalen, med hjälp av olika stödfunktioner som exempelvis juridik.
I rollen som Avtalshandläggare, med reservation för att den är under uppstart, ser vi att du kommer att;
• Vara ansvarig för att vara sammanhållande och stötta upp i koordinering av olika avtal (ej entreprenadavtal).
• Vara delaktig i kommande system som avtalsdatabas.
• Tillsammans med program-, huvudprojekt- eller projektledare och juridik säkerställa kontraktsvillkor.
• Vid behov stödja program-, huvudprojekt- eller projektledare med stöd och råd samt ta fram förslag på text.
• Vara den sammanhållande länken mellan projekten och Svenska kraftnäts jurister.
Tillsammans med kontraktsförvaltningsteamet och andra funktioner inom Svenska kraftnät arbeta förebyggande med förbättringar av avtalshandlingar, arbetssätt, metodik etc.
Om dig
Skallkrav:
Du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt där du är noggrann men även effektiv och resultatorienterad. Du har integritet och är trygg i osäkra sammanhang för att hantera olika utmaningarVi ser även att du är flexibel och kan arbeta självständigt med självledarskap lika bra som att arbeta tillsammans i team. Du har lätt för att skapa nya relationer och ett gott samarbetsklimat. Vidare är det viktigt att du agerar i enlighet med Svenska kraftnäts värderingar samt tänker och agerar strategiskt samt att du har ett brett perspektiv på frågor i ditt arbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:
• Minst 5 års erfarenhet av att arbeta inom stora och tekniktunga branscher inom infrastruktur såsom väg- eller tåg- eller el-branschen eller liknande.
• Flerårig erfarenhet av att arbeta med avtal
• Mycket god administrativ förmåga
• God kunskap inom MS Office programmen
• Mycket god svenska i tal och skrift och behärskar engelska.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av standardavtal. Vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet.
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Rollen kan innebära enstaka resor men främst sker möten om det behövs på distans via Skype eller det system Svenska kraftnät tillhandahåller. Vanligaste mötesformen är hybridmöten.
• Sista ansökningsdag 22 augusti 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.
• Förmåner | Svenska kraftnät
För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Marcus Jacobson på 010-475 8566. För frågor kring rekryteringsprocessen går det bra att kontakta ansvarig rekryterare Caroline Kirschon på 010-350 92 49. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 84 77 och Erica Midfjäll, ST, tel. 010 475 87 31, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post:
[email protected].
Under semesterperioden är svarstiden något längre än normalt och vi återkommer så snart vi får möjlighet.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät