Är du en fena på redovisning och har ett stort engagemang för ekonomisk ordning och reda? Som redovisningsekonom med inriktning kund ansvarar du för fakturering, avstämningar och uppföljning av inbetalningar.
Det här handlar jobbet om
I huvudsak innefattar tjänsten följande arbetsuppgifter:
- ansvara för löpande kundfakturering och relaterade betalningar
- avstämningar av kundreskontra och intäktskonton vid bokslut
- bistå i månads- och årsbokslut med fokus på kundrelaterade poster
- delta i utveckling och effektivisering av faktureringsrutiner och kundprocesser
- ansvara för kravprocessen kund
- viss kontakt med kunder i ekonomiska frågor
- stötta verksamheten relaterat till fakturerings-, konterings- och kundfrågor
I den här tjänsten är du en del av enhet Redovisning på VA SYD. Vi bildar avdelningen Ekonomi tillsammans med enheterna Controlling och Upphandling. På Redovisning är vi 8 medarbetare som hanterar flödet av leverantörsfakturor från ankomstregistrering till betalning, anläggningsredovisning, kundrelaterade processer som fakturering och betalningar samt löpande bokföring. Dessutom ansvarar vi för löpande månads-, delårs- och årsbokslut. På Ekonomiavdelningen har vi ett stort fokus på att ständigt utvecklas och vi hoppas att du vill utveckla Redovisning tillsammans med oss.
Vi erbjuder
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare.
Vem är du?
För att vara framgångsrik i rollen som ekonom har du förmågan att målmedvetet leda dig själv. Du är noggrann, analytisk, kan prioritera och är van att lösa uppgifter på bästa sätt. Vi söker dig som är positiv, lösningsorienterad och samarbetsvillig.
Kvalifikationer
Tjänsten som ekonomiassistent kräver att du har:
- Eftergymnasial utbildning i ekonomi t ex YH eller högskoleexamen
- Minst 3 års erfarenhet av redovisningsarbete, med fördel i en större organisation
- Vana av att arbeta i affärssystem och goda kunskaper i MS Excel
- Gärna insatt i momsfrågor relaterat till fakturering och intäkter
Välkommen med din ansökan!
Vilka är VA SYD?
VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.
Övrig information
På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. På så vis kan vi matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval.
VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.