Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Ditt team
Vill du bli en del av vårt engagerade team? Vi är en HR- avdelning som erbjuder en dynamisk miljö med samarbete och utveckling som viktiga ledord.
LTH:s HR-avdelning är placerad vid fakultetens kansli och har 20 medarbetare med olika funktioner och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid att dela med oss och lära av varandra. Tillsammans ger vi stöd åt LTH:s chefer och ledning och driver arbetet med HR-frågor framåt. Vi strävar efter att anpassa vårt arbete utifrån verksamheten och bedriver mycket av det dagliga arbetet enligt principen balanserat verksamhetsnära, där vi är nära verksamheterna men också har möjlighet att ta tillbaka frågor till kollegorna vid avdelningen.
Vi söker nu efter en ny kollega som vill arbeta som HR-Partner med särskild inriktning mot arbetsmiljö i rollen som arbetsmiljösamordnare.
Rollen som HR-Partner
Som HR-partner vid Lunds universitet är ditt huvudsakliga ansvar att vägleda chefer i HR-frågor kopplat till deras chefsuppdrag. Lunds universitet definierar chefens uppdrag i tre roller: arbetsgivare, ledare och verksamhetsansvarig och du bidrar med ett HR-perspektiv i alla tre rollerna. Inom universitetet har många chefer sitt chefsuppdrag på visstid vilket gör att HR-funktionen tillsammans med ledningen verkar för en kontinuitet i arbetsgivarpolitiska frågor. Lunds universitet är en decentraliserad organisation och HR-funktioner arbetar på såväl institutions-, fakultets- som universitetsgemensam nivå.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.
Vi har ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar även Lunds universitets avtal om distansarbete, vilket ger möjlighet att till viss del arbeta på distans.
Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som HR-partner med inriktning mot arbetsmiljö kommer du att stå på två ben, ett som HR-generalist och ett där du arbetar aktivt med LTH:s arbetsmiljöarbete i rollen som arbetsmiljösamordnare.
Som HR-partner vid LTH arbetar du självständigt och brett inom HR-området med bl.a. rekrytering, arbetsrätt, lag- och avtalstolkning, arbetsmiljö, förhandlingar, lönebildningsfrågor, omställning och rehabilitering. Du ger konsultativt och operativt stöd till våra chefer vid institutioner och andra verksamheter och är en naturlig samarbetspartner även till HR-administratörer, andra HR-Partners, LTH:s ledning och universitetets HR-organisation. Du är också med och bidrar till en konstruktiv dialog med de fackliga organisationerna.
Rollen som arbetsmiljösamordnare för LTH innebär att du driver, utvecklar och leder olika processer inom det systematiska arbetsmiljöarbetet tillsammans med LTH:s ledning, chefer och dina kollegor på HR-avdelningen. Uppdraget är brett och innefattar samverkan med många parter. I arbetsuppgifterna ingår det att hålla utbildningar och workshops och att driva projekt inom arbetsmiljöområdet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs med att arbeta konsultativt. Du är trygg i din yrkesroll och trivs att i samverkan med kollegor lösa dagliga frågor och utmaningar. Rollen kräver att du själv kan organisera, prioritera och strukturera ditt arbete och driva processer vidare. Det är också viktigt att du har analytisk förmåga, god kommunikativ förmåga och förmåga att bygga nätverk och relationer. Då tjänsten innebär både strategiskt och operativt arbete krävs det att du kan hålla det övergripande perspektivet och samtidigt arbeta med direkt rådgivning till organisationen.
Krav för anställningen är:
- Högskoleutbildning inom det personalvetenskapliga området eller utbildning och erfarenhet som anses motsvarande.
- Erfarenhet av att arbeta konsultativt, operativt och strategiskt inom HR-frågor.
- God kunskap inom arbetsrätt samt lag och föreskrifter inom arbetsmiljö.
- Goda kunskaper inom systematiskt arbetsmiljöarbete och erfarenhet av att arbeta med frågorna utifrån såväl ett operativt som ett övergripande perspektiv.
- Kompetens och erfarenhet av att hantera statistik, göra analyser, ta fram sammanställningar och bereda beslutsunderlag.
- Erfarenhet av att leda och driva projekt.
- Förmåga och erfarenhet av att ta fram och hålla workshops och utbildningar för chefer och medarbetare.
- God erfarenhet av att arbeta i systemstöd för HR.
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.