Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Som vår medarbetare har du ett ansvarsfullt uppdrag att tillsammans med oss anpassa arbetet till förändringar och agera för att utveckla ett hållbart sjöstadsliv i Motala kommun.
Verksamhet Förskola är en del av Bildningsförvaltningen. Vi arbetar för en likvärdig förskola där alla barns rätt till utbildning står i fokus, vi tydliggör yrkesroller och ansvar för förskollärare och barnskötare. Vår vision är att förskolan ska stödja varje barn oavsett förutsättningar så att alla ges möjlighet att utvecklas mot målen. Vårt mål är att erbjuda ett stödjande lärande i en inspirerande och trygg miljö som möter individens och samhällets behov. Hos oss sker kompetensutveckling och nätverkande kontinuerligt. Vi har en sammanhållen övergripande kompetensutvecklingsplan och fem studiedagar per år. Verksamhet Förskola har egna specialpedagoger. Alla våra förskolor har arbetskläder, både för inom – och utomhusbruk, ett led i vårt arbete att höja frisknärvaron i verksamheten.
Vi gillar dig – och vi hjälper dig att utvecklas. Vår vision är att barn och vuxna tillsammans ska utvecklas till kreativa, positiva individer som väljer livsglädje. Därför erbjuder vi en bred och djup verksamhet där vi ger dig möjligheterna, oavsett vilka mål du har. Motala ska vara en attraktiv och innovativ del av östgötaregionen där det är enkelt att bo och verka. Det är också vår drivkraft inom bildningsförvaltningen.
Förskoleenhet Brinken består tre förskolor: Parken, Kärrbacken samt Strömmen Förskolorna arbetar med barnen i mindre grupper samt i pedagogiska par där förskolläraren är ansvarig för undervisningen. Samtliga förskolor har egna tillagningskök.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en engagerad förskollärare som vill arbeta i enhet Brinken med utveckling av förskolan med Lpfö- 18, rev. 25 som grund.
Enheten arbetar i pedagogiska par, vilket innebär att barnen är indelade i mindre grupper större delen av dagen med en förskollärare som ansvarig för undervisningen i varje par. Du ingår i ett arbetslag bestående av förskollärare och barnskötare, där ni tillsammans kompletterar och inspirerar varandra utifrån de olika uppdragen.
Som förskollärare har du ansvar för det pedagogiska arbetet enligt våra styrdokument Skollagen, Lpfö-18, rev. 25 och Barnkonventionen. Det innebär bl.a. att du ansvarar för arbetslagets och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Enheten har ett väl utvecklat systematiskt kvalitetsarbete där olika ansvarsområden ingår kopplat till våra prioriterade mål. Aktionslärande är en metod för att nå högre måluppfyllelse.
Varje förskola har en pedagogisk utvecklingsledare, PUL, som ansvarar för att leda lärandet tillsammans med rektor, förskollärare och arbetslag. På enheten har vi en utvecklingsgrupp som tillsammans med pedagogiska utvecklingsledare i område Söder utvecklar det systematiska kvalitetsarbetet. Enheten har en utvecklad stöd- och styrkedja från huvudman till arbetslag, vilket gynnar förskolans arbete mot högre måluppfyllelse. Enheten har två funktioner i arbetslaget, PAL, pedagogisk arbetsledare, vars funktion är arbetsorienterat och ett komplement till PUL, den pedagogiska utvecklingsledaren. Dessa två funktioner, utveckling- och arbetsorganisation samverkar för att nå högre måluppfyllelse kopplat till enhetens prioriterade mål samt främja en god arbetsmiljö.
Förskolan ska ge alla barn möjlighet att utvecklas så långt som möjligt och utbildningen ska erbjuda barnen en rolig, trygg och lärorik miljö. Vi arbetar aktivt med att utveckla lärmiljöerna genom att göra dem tillgängliga och utmanande. Schemat är anpassat efter uppdrag och utifrån utbildningens behov. All arbetstid är schemalagd och de flesta möten är på dagtid.
Välkommen med din ansökan till enhet Brinken
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med förskollärarexamen och legitimation avsedd för arbete inom förskolan.
Du har ett förhållningssätt som präglas av Skollagen och Lpfö-18, rev 25.
Du kopplar din undervisning till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Du dokumenterar varje barns behov, utveckling och lärande och utvecklar utbildningen och undervisningen efter den.Du dokumenterar din egen undervisning för att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet
Du ser lärmiljön som den tredje pedagogen.
Du har utvecklat en lärarskicklighet.
Du har kunskaper om alternativ kompletterande kommunikation.
Din drivkraft är att arbeta med barns delaktighet och inflytande samt demokratiska processer.
Du arbetar självständigt och tar beslut som gynnar barnets bästa.
Du ser alla barn som kompetenta utifrån deras olika förutsättningar och ger barnen det stöd de behöver utifrån att lika är olika.
Du skapar goda relationer och ha en god kommunikation med barn, vårdnadshavare kollegor och rektor.
ÖVRIGT
Läs mer om våra förmåner och att arbeta i Motala kommun på motala.se/arbete.
För att läsa mer om kommunen i övrigt kan gå in på motala.se
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.