Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Vi söker en nationell lojalitetsstrateg som ska arbeta för att behålla och engagera Hyresgästföreningens medlemmar i en ännu högre utsträckning än idag. Du kommer arbeta som en del av enheten Medlem och Folkrörelse på förbundskontoret i Stockholm. Detta är ett vikariat på ett år med möjlighet till förlägning.
Ansvarsområden
Som nationell lojalitetsstrateg har du ansvar för att hjälpa till att behålla och utveckla Hyresgästföreningens relation till sina medlemmar. Det arbetet innefattar även att vara med och driva arbetet mot att medlemmarna aktiverar och engagerar sig inom medlemskapet. Målet med arbetet är att den upplevda medlemsnyttan hos medlemmen ska öka och att fler medlemmar ska välja att stanna kvar i Hyresgästföreningen längre. Du arbetar ofta i nära samarbete med Hyresgästföreningens regioner.
Rollen har ett huvudansvar vad gäller vidareutveckling av Hyresgästföreningens medlemresor. I rollen ingår dessutom att, tillsammans med andra, analysera och utveckla Hyresgästföreningens medlemssegmentering och applicera insikterna i det lojalitetsstärkande arbetet.
Arbetsuppgifter:
• Att utveckla beståndsdelarna i Hyresgästföreningens medlemserbjudande med särskilt fokus på att i högre utsträckning behålla befintliga medlemmar och över tid stärka relationen till dessa.
• Huvudansvar för arbetet med Hyresgästföreningens medlemsresor samt bidra med ett visst kommunikativt innehåll i dessa resor.
• Att i samarbete med andra vidareutveckla Hyresgästföreningens arbete med sitt digitala medlemssystem (CRM) och marketing automation med fokus på att förbättra den upplevda medlemsnyttan och relationen till medlemmarna.
• Att stödja, leda och/ eller samordna processer och aktiviteter med koppling till lojalisering och aktivering av medlemmarna.
• Att tillsammans med andra utveckla Hyresgästföreningens arbete med medlemssegmentering.
• Att samarbeta, bevaka och skapa förutsättningar för synergieffekter inom lojalisering och aktivering med andra verksamhetsdelar inom Hyresgästföreningen.
• Att omvärldsbevaka med fokus på lojalitetsstärkande insatser och rapportera upptäckter som kan påverka Hyresgästföreningens förmåga att behålla och aktivera medlemmar.
• Att stötta regioner och förbundsledning med expertkompetens kring insatser som är lojalitetsstärkande och aktiverande för våra medlemmar
Din bakgrund
Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom exempelvis företagsekonomi, lojalisering (customer experience), kundresor eller marketing automationutveckling.
Du har erfarenhet av att arbetat med medlemsresor/kundresor och lojaliserande aktiviteter. Du har stor kunskap av att analyserat och agerat på (relevant) statistik kopplat till lojalisering. Du är van att arbeta i Microsoft Dynamics CRM eller motsvarade verktyg och har arbetet med att sätta upp marketing automation-flöden. Du har tidigare drivit stora projekt från början till slut.
Du har erfarenhet av att arbeta i en medlemsorganisation och/eller folkrörelse.
Dina egenskaper
Du bör vara en god kommunikatör, ha en god analytisk kunskap, bra kompetens inom processutveckling samt en stor förmåga att samarbeta med andra. Du har en god social kompetens och du bidrar till ett positivt arbetsklimat. Avslutningsvis ska du även kunna arbeta självständigt och vara initiativtagande.
Vårt erbjudande till dig
Vi är en organisation med som brinner för vårt uppdrag, vi har en stark gemenskap och förmånliga anställningsvillkor. För på samma sätt som vi värnar om hyresgästernas bästa, värnar vi om att du som medarbetare har en bra och trivsam arbetsmiljö där du kan utvecklas. Vi är en organisation i ständig rörelse som utmanar oss själva och lär av varandra. Kollektivavtal, flexibla arbetstider, möjlighet till hybridarbete, ett generöst friskvårdsbidrag, tjänstepension samt olycksfallsförsäkring är ett axplock av de förmåner som vi har. Vi strävar efter att du som medarbetare ska ha en väl fungerande balans mellan jobb och fritid, därför arbetar vi löpande med vår kultur och våra arbetssätt.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 5 augusti. På grund av semestertider kommer återkoppling ske efter sista ansökningsdatumet. Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta Victoria Sjöblom, enhetschef för Medlem och folkrörelse, 072 208 20 16. Vår fackliga representant är Josefin Moback, SACO, 072 513 61 89 och Berit Belgacem, Handels, 070 607 02 20.
Välkommen till oss
Hyresgästföreningen är Sveriges största och mest snabbväxande folkrörelse med över en halv miljon medlemmar, 8 000 förtroendevalda och ca. 800 anställda över hela Sverige. Vi driver bostadsfrågor i både stort och smått - allt från omfattande lagförändringar till den lilla lekplatsen på gården som behöver rustas upp. Vi arbetar för ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas. Det gör vi genom att arbeta för ett samhälle där alla ska ha rätt att bo, råd att bo och ha inflytande över sitt boende. På det sättet deltar vi i samhällsutvecklingen, driver på och tar ansvar för den. Hos oss får du möjlighet att vara med och påverka.
Tillsammans är vi stolta över att få göra skillnad för hyresgästen och hyresrätten.
Detta har vi gjort i över 100 år och det kommer vi att göra i minst 100 år till.