Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Två Jurister till IVO
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Jurist
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten Nu söker vi två erfarna Jurister till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i Örebro. Huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att arbeta med sekretessprövning av handlingar kopplat till begäran om utlämnande av allmänna handlingar. Vidare kommer du handlägga i flera ärenden bland annat i överklagan av utlämnanden, ärenden om utlämnanden inom enskild verksamhet, ärenden om omhändertagande av journalarkiv. En annan viktig del i arbetet är att stödja chefer och medarbetare i juridiska frågor, genomföra mindre rättsutredningar inom området. Andra arbetsuppgifter kan förekomma. Tjänsten omfattar följande arbetsuppgifter: - Genomföra utredningar med juridisk inriktning - Upprätta och granska kontrakt och andra rättsliga handlingar - Följa rättsutvecklingen och bistå med rådgivning på för området gällande rätt - Föra processer i domstol, exempelvis överprövningsärenden. Uppdragsperiod och omfattning: Tjänsten som Jurist är ett konsultuppdrag på heltid med start 2025-09-01 och beräknas pågå till och med 2025-12-31. Med eventuell möjlighet till förlängning. Arbetet kommer i huvdusak att ske i IVO:s lokaler i Örebro. Distansarbete sker efter överenskommelse med uppdragsgivaren. Krav för tjänsten: • Jur kand., juristexamen eller likvärdig utbildning • Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som jurist • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt • Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som i skrift • Minst 3 (3) års dokumenterad erfarenhet av offentlig rätt och sekretessprövning enligt OSL • Minst ett (1) referensuppdrag • God kunskap om: Offentlighets- och sekretesslagen (OSL)Tryckfrihetsförordningen (TF)Dataskyddsförordningen (GDPR) i förhållande till utlämnande Förvaltningslagen • Förmåga att snabbt analysera och göra rättssäkra sekretessprövningar • Erfarenhet av arbete i statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet • Har vana att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM. Om dig Du är en serviceinriktad och flexibel person med juridisk kompetens. Du har ett lösningsfokuserat arbetssätt, är tillmötesgående och har lätt för att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Med ett gott självledarskap tar du ansvar för ditt arbete och strukturerar det på ett effektivt och självständigt sätt. För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag är 2025-07-25. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Hannah Trollsås via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post: [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-07
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk