Arbetsbeskrivning
Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget
Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt.
Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och Kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Torslanda anpassade grundskola ingår i ett skolområde med tre grundskolor i centrala Torslanda och delar lokaler med både Torslandaskolan 6-9 och den nybyggda Torslandaskolan F-6. Från starten av höstterminen 2024 har Torslanda anpassad grundskola utökat elevantalet och delar av verksamheten är därför nystartad. Inom verksamheten finns både ämnesklasser och ämnesområdesklasser men det finns hybridlösningar för att till exempel tillgodose elever i behov av kombinerade kursplaner. Skolan ligger med närhet till olika naturområden, som utmärks av såväl skog som hav, vilket ger rika möjligheter till en stimulerande lärmiljö i skola och fritids.
Torslanda anpassade grundskola söker nu en utbildad grundlärare F-3 med ämnesbehörighet i svenska, engelska, matematik, naturvetenskap och SO-ämnena. Som lärare kommer du att leda ett arbetslag med elevassistenter/lärarassistenter, som tillsammans jobbar med en klass om ca 6 elever. I rollen som lärare handleder du elevassistenter i utförandet av det pedagogiska uppdraget och verkar för ett dialogiskt samarbete för elevernas bästa. Som lärare samarbetar du både inom ditt arbetslag och med dina lärarkollegor i andra klasser. Lärarkollegiet får chans att mötas på avsatt tid för samplanering och lärarmöten. Du förväntas bidra till utveckling av verksamheten, både på grupp- och verksamhetsnivå, vilket det finns avsatt skolutvecklingstid för.
Du behöver inom snar framtid kunna tänka dig att studera vidare till speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Som det ser ut nu kommer tyngdpunkten att ligga på undervisning enligt kursplanen för ämnen i anpassad grundskola. På sikt kan uppdraget förändras, utefter behoven, så du behöver vara redo att kunna arbeta mot båda kursplaner (ämnen och ämnesområden). Du planerar undervisningen på både grupp- och individnivå och ansvarar för bedömning. Du ska verka för trygghet och studiero, såväl som för ledning och stimulans. Du ser till varje elevs behov och arbetar aktivt för att tillgodose dem, till exempel i form av extra anpassningar. Samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer kan vara en central del av arbetet. I uppdraget ingår förutom undervisning att jobba elevstödjande i mat-, rast och hygiensituationer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad grundlärare F-3 med ämnesbehörighet i svenska, engelska, matematik, naturvetenskap och SO-ämnena. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av arbete i anpassad grundskola samt god kunskap om elever med intellektuell funktionsnedsättning, ADHD och autism. Dessutom har du tidigare erfarenhet av AKK, däribland olika former av bildstöd och TAKK. Det är viktigt att du kan möta elever på ett lekfullt sätt för att motivera och stimulera till lärande. Du behöver vara kreativ och ha tillgång till olika arbetssätt. För att utveckla arbetet söker du ny kunskap och bidrar aktivt till skolutvecklingsarbetet, bland annat genom nätverket för lärare i anpassad grundskola. Du är intresserad av att läsa till speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Du behöver kunna hantera utåtagerande elever professionellt och bottna i ett lågaffektivt förhållningssätt. Därtill ska du medvetet arbeta för att eleverna ska känna sig trygga att successivt utveckla sin självständighet. I arbetet utgår du från ett relationellt perspektiv.
Du arbetar välstrukturerat, är lösningsfokuserad och ansvarstagande i alla situationer. Att kunna skapa relation med elever och samverka tätt med vårdnadshavare och andra instanser är mycket viktigt. Du är en tydlig och lyhörd arbetsledare för ditt arbetslag, som främjar samarbete mot gemensamma mål. Din förmåga att planera, prioritera och organisera skapar goda förutsättningar för både arbetslagets och verksamhetens utveckling. Du är bra på att ge dina kollegor konstruktiv återkoppling och mottager gärna detsamma. Samarbete är en självklarhet för dig och du samverkar på olika håll för elevernas och verksamhetens bästa. Ditt arbete präglas ett stort engagemang och du brinner för att följa elevernas framsteg. Du har ett tydligt förhållningssätt som präglas av värme och tillit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Rekrytering sker löpande.
Tjänsterna tillsätts under förbehåll att de inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.