Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.
Om enheten
Enheten för planering och ledningsstöd är en av sex enheter på avdelningen Verksamhetsstöd.
Enheten ansvarar för myndighetens planerings- och uppföljningsprocesser samt för att tillhandahålla lednings- och utredarstöd till myndighetsledningen som består av riksantikvarien och överantikvarien. Vi leder och samordnar bl.a. myndighetens arbete med krisberedskaps- och säkerhetsfrågor, klimatanpassning, internationella frågor, jämställdhet och funktionshindersfrågor. Vi ansvarar också för hantering av myndighetens FoU-anslag och samordnar övergripande FoU-frågor. Enheten består av tio medarbetare som finns både i Visby och Stockholm.
Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en GD-samordnare, som kommer att arbeta som ett kvalificerat stöd till myndighetens ledning i såväl löpande dagligt arbete som att främja strategiska kontakter och planering. Du jobbar proaktivt tillsammans med kollegor på enheten som på olika sätt stödjer myndighetsledningen. I dina arbetsuppgifter ingår att ge service och stöd med planering och underlag, du håller samman ledningens planering och kalender samt samordnar inför och efter ledningens resor. I rollen ingår även att stötta i planeringen av interna och externa möten samt följa upp externa möten. Du förväntas ta fram underlag, dagordningar, skriva minnesanteckningar samt i vissa fall medverka vid externa möten, GD-besök och resor, främst inrikes. Du förväntas också arbeta med andra frågor inom enhetens uppdrag, vilket är en del av rollen, men som till viss del kan formas utifrån de kunskaper och erfarenheter du har med dig.
Din kompetens
Du har en akademisk utbildning relevant för tjänsten, gärna inom samhällsvetenskap eller humaniora alternativt motsvarande kompetens som myndigheten bedömer som likvärdig. Du har aktuell kunskap om arbete i Officepaketet och har lätt att uttrycka dig korrekt i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
Du har erfarenhet av att självständigt ha arbetat med planering, koordinering och att administrativt ge service och stöd till högre chef (exempelvis GD eller VD) och du är medveten om de krav på integritet som följer med arbetet. Erfarenhet från arbete vid statlig myndighet har också gett dig ett gott omdöme utifrån statlig värdegrund. Har du erfarenhet av arbete inom något eller några av enhetens ansvarsområden är det meriterande liksom erfarenhet från kulturarvsområdet.
För att du ska trivas i denna tjänst krävs att du stimuleras av att arbeta både med administrativa arbetsuppgifter som mer sakorienterade som t ex att planera innehåll för möten och ta fram olika underlag. Du är van vid att koordinera och organisera där du har ett proaktivt fokus och ligger steget före i planeringen. För dig är det viktigt att ha ordning och reda för att kunna se vad som behöver göras och prioritera därefter. Du är prestigelös, du vill ge god service och du trivs med att samarbeta med andra. Du tycker om att ta ett stort ansvar och komma med egna initiativ samtidigt som du säkerställer god förankring. Du är flexibel och har lätt för att sätta dig in i nya sammanhang. För att lyckas väl i rollen bör du trivas med arbetsdagar som kräver att du snabbt ställer om och du har en god förmåga att leverera i tid och på rätt kvalitetsnivå.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, på heltid, med placering i Stockholm. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde sker enligt överenskommelse. Det finns möjlighet till avtal om att arbeta 50% på distans. Tjänsten kräver resor mellan Stockholm och Visby.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-08-17. Märk din ansökan med diarienummer RAÄ-2025-2042.
Se nedan gällande vilka veckor respektive kontaktperson finns tillgänglig för frågor under ansökningsperioden.