Säkerhetsenheten är en centralt placerad specialistfunktion inom samhällsbyggnadsförvaltningen som samordnar och stöttar såväl kommunkoncernen som samhället med förebyggande och avhjälpande säkerhetsarbete. Enheten har idag fyra medarbetare som täcker in en rad olika kompetenser inom verksamhetssäkerhet, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, krisberedskap, civilt försvar samt drog- och brottsförebyggande arbete.
Nu söker vi en analytisk och drivande person för tjänst som beredskapssamordnare. Stämmer du in på denna beskrivning? Då kan det vara dig vi letar efter!
ARBETSUPPGIFTER
Som beredskapssamordnare är du en central del i kommunens förebyggande arbete kopplat till totalförsvar, civilförsvar, krisberedskap och säkerhetsskydd. Du kommer jobba med olika former av risk och sårbarhetsanalyser och i samverkan med kommunens samhällsviktiga verksamheter ta fram planer för att minska dessa sårbarheter. Du planerar och leder övningar samt följer upp och kontrollerar antagna handlingsplaner. Du är också ett kvalificerat stöd till förvaltningar och kommunala bolag i deras arbete med analyser, kontinuitetsplanering och rutiner inom området.
Du är kommunens representant i flera lokala och regionala samverkansforum samt nätverk för krisberedskap.
Förutom det strategiska arbetet är säkerhetsenhetens medarbetare också en central stödfunktion i hantering av störningar i fred och i höjd beredskap. I detta kommer du lämna direkt operativt stöd och råd samt leda erfarenhetshantering och utredningar av händelser. I uppdraget ingår att vara biträdande säkerhetskyddschef och genomföra säkerhetsprövningar, säkerhetssamtal och kontroller.
I rollen är det också viktigt att du omvärldsbevakar för att följa händelseutvecklingar och nya riktlinjer, råd och lagstiftningar inom arbetsområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen för tjänstens uppdrag exempelvis inom beredskap, säkerhet eller motsvarande erfarenhet och kunskap förvärvad på annat sätt från arbetslivet som arbetsgivaren bedömer relevant. Vi vill helst att du har erfarenhet av arbete inom kris- och beredskapsområdet, säkerhetsskydd eller från liknande arbetsuppgifter eller områden som beskrivits ovan. Som beredskapssamordnare ställs det höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande.
Vi ser att du är en ansvarstagande person som trivs i en roll där du får driva dina frågor och använda din analytiska förmåga både strategiskt och brett. Du är trygg i att arbeta i en omväxlande miljö som ibland kräver omställningar för att göra rätt prioriteringar.
Det här är ett arbete för dig som trivs när du får samarbeta med andra på olika organisatoriska nivåer. Har du även ett genuint intresse för krisberedskapsfrågor och har en nyfikenhet för att göra det inom olika samhällsområden så kan detta vara rätt tjänst för dig.
Eftersom du i rollen kommer att genomföra analyser, utredningar och tolka olika texter och underlag är det viktigt att du kan skriva rapporter och har goda kunskaper i uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du besitter förmågan att förstå, tolka och implementera riktlinjer och lagar, därav behövs en viss juridisk kunskap på området och vad det innebär för organisationen.
B-körkort krävs för tjänsten.
Vårt erbjudande:
• Ett utmanande, högaktuellt och samhällsviktigt arbete där du är en viktig pusselbit
• En utåtriktad roll med många kontaktytor och samarbete
• Ett omväxlande arbete med varierade arbetsuppgifter
• Ett arbete där du får ta egna initiativ och stort ansvar för att driva processer framåt
Stadshuset i Mariestad är beläget bara 200 meter från tåg- och busstationen. Vi tillämpar flextid och del av arbetet kan utföras på distans. Vidare finns möjlighet att söka om semesterväxling och löneväxling till pension. Resor förekommer inom tjänsten.
När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras innan beslut om anställning fattas.
Rekryterande chef är åter v. 32 och därför kommer rekryteringsarbetet med intervjuer start tidigast i slutet av den veckan.
ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.
Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.
Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!
Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!