Arbetsbeskrivning
– Ett jobb med plats för din erfarenhet!
Har du lång erfarenhet och kunskap av rehabilitering i arbetslivet? Vill du arbeta nära chefer och göra skillnad? Som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i hela kommunen i rehabiliteringsprocessen. Genom ett uppsökande och verksamhetsnära arbetssätt bidrar du till att minska sjukfrånvaron. Du arbetar nära chefer och ger strukturerat stöd i rehabiliteringsarbetet för att underlätta återgång i arbete. Välkommen med din ansökan!
Välkommen till oss!
HR-avdelningen i Krokoms kommun inkluderar både HR- och lönefunktion. Hos oss blir du en del av ett engagerat och kompetent arbetslag bestående av 13 medarbetare – HR-konsulter, HR-specialist, HR-strateg, lönehandläggare, systemadministratör samt HR-chef – som tillsammans stöttar hela organisationen i HR-relaterade frågor. Vi arbetar nära chefer och förvaltningsledningar, driver strategiska arbetsgivarfrågor och ansvarar för kommunens lönehantering. Vi har möjlighet att under en period förstärka våra rehabiliteringsinsatser med särskilt fokus på att minska sjukfrånvaron. Vi söker därför dig med god kompetens inom området, som tillsammans med våra chefer vill bidra i det arbetet.
Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nämnder; Kommunstyrelsen, Bygg- och Miljönämnden samt Samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen sysselsätter ca 135 medarbetare och är uppdelad i område stab, område bygg och miljö samt område samhällsbyggnad och tillväxt.
En dag på HR-avdelningen
I rollen som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i kommunens samtliga förvaltningar i deras ansvar för rehabiliteringsprocessen. Ditt uppdrag är att vara ett aktivt stöd i rehabiliteringsärenden med målet att bidra till minskad sjukfrånvaro.
Du arbetar uppsökande och verksamhetsnära. Genom din närvaro i organisationen fångar du upp behov och initierar insatser, både i pågående rehabiliteringsärenden och i det förebyggande och främjande arbetsmiljöarbetet på såväl individ som gruppnivå. Tillsammans med chefer säkerställer du att rehabiliteringsarbetet bedrivs strukturerat och i enlighet med gällande lagar och regler. Du vägleder chefer i både praktiska och strategiska frågor kopplat till rehabilitering och bidrar till att skapa trygghet i processen.
Du planerar ditt arbete tillsammans med samordnande HR-konsult inom arbetsmiljö och rehabilitering. Arbetet är självständigt och kräver förmåga att kunna planera, prioritera och genomföra arbetet. Du är en del av ett kunnigt HR-team där samarbete och kollegialt stöd är en självklar del av vardagen. Du har även kontakt med externa aktörer som till exempel sjukvården, företagshälsan och Försäkringskassan.
Genom ditt operativa stöd spelar du en viktig roll i att säkerställa att kommunens chefer har rätt förutsättningar att ta ansvar för rehabilitering på ett rättssäkert tydligt och effektivt sätt.
Din kompetens
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, exempelvis som personalvetare, rehabiliteringsvetare eller med annan relevant bakgrund som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget.
Du har praktisk erfarenhet av att arbeta med hela rehabiliteringsprocessen och är van att ge konsultativt och konkret stöd till chefer i deras arbete. Din erfarenhet av operativt och verksamhetsnära HR-arbete, gärna inom offentlig sektor, gör att du snabbt kan sätta dig in i organisationens behov. Du har dessutom god datorvana och arbetar obehindrat i Office 365.
Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och med professionell integritet kunna arbeta såväl självständigt som i grupp. Självklart ställer du upp på och vill vara en del av en kultur som speglar kommunens kärnvärden - välkomnande, modig, nära och pålitlig.
Övrig information
Tjänsten är en visstidsanställning (SÄVA) tom augusti 2026 med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Rekryterande chef och HR-konsult har semster under perioden 24/7-11/8, eventuella frågor besvaras via mail så fort vi är åter i tjänst.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Hälsning från din blivande chef
Hej! Sanna heter jag och är från och med augusti tillförordnad HR-chef i Krokom.
För mig som chef är det viktigt att se hela arbetslagets kompetens som en tillgång. Vi arbetar tillsammans och stöttar varandra mot
uppsatta mål, jag tror på att våra olikheter utvecklar oss! Jag vet att du kan ditt arbete bäst! Mitt mål är att vara en närvarande chef som
skapar förutsättningar och möjligheter för dig att nå din fulla potential. Tillsammans med ett härligt gäng kollegor välkomna vi dig som
vill utvecklas inom HR området, trivs med varierade arbetsuppgifter och tycker om att ha roligt på jobbet! Välkommen med
din ansökan /Sanna, Tf. HR-chef i Krokoms kommun
Kontaktperson för tjänsten
Sanna Staf, Tf. HR-chef
0640-163 73
[email protected]
Ida Moberg, HR-konsult
0640-163 76
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!