Arbetsbeskrivning
Är du en affärsdriven upphandlare med entreprenadfokus - redo att göra skillnad på riktigt?Hos VA SYD får du chansen att kombinera din expertis inom entreprenadupphandling med en meningsfull roll där varje affär bidrar till hållbar samhällsutveckling.
Nu söker vi dig som vill vara med och forma framtidens VA-infrastruktur - samtidigt som du blir en nyckelspelare i vårt arbete för att stärka det strategiska inköpet i en spännande och framåtriktad verksamhet.
Din roll hos oss
Som upphandlare på VA SYD blir du en viktig del i vårt växande team med uppdrag att säkra affärsmässiga upphandlingar som leder till långsiktigt hållbara avtal. Du får ansvar för att planera, leda och driva upphandlingsarbetet genom hela upphandlingsprocessen i samarbete med kollegor och andra expertkompetenser. Du kommer i huvudsak att jobba med VA SYDs entreprenadupphandlingar men även med inköp av varor och tjänster till vår samhällsviktiga verksamhet.
Ditt uppdrag i korthet:
- driva hela upphandlingsprocessen - från behovsanalys till färdigt avtal
- aktivt bidra till utvecklingen av VA SYDs strategiska och taktiska inköpsarbete, samt vidareutveckla effektiva arbetsprocesser, metoder och mallar
- säkerställa att upphandlingarna följer både LUF och våra egna höga krav på affärsetik och samhällsansvar
- vara ett tryggt stöd till verksamheten i upphandlings- och kontraktsfrågor
- bidra i implementering och uppföljning av nya avtal - för bästa möjliga effekt i organisationen
Som upphandlare får du mer än bara ett spännande jobb. Du blir en del av en enhet med hög kompetens, stark sammanhållning och en prestigelös kultur där vi lyfter varandra. Du kommer att arbeta nära verksamheten, men teamet finns alltid till hands om du behöver ett bollplank eller ett annat perspektiv. Här finns frihet under ansvar i en roll där du ges möjlighet att påverka vid utformning av strukturer och arbetssätt. Du får en närvarande, lyhörd och tydlig ledare som ger dig goda möjligheter att utvecklas - både i din roll och som person.
Upphandlingsenheten är en del av Ekonomiavdelningen och ansvarar för att säkerställa att VA SYD genomför affärsmässiga upphandlingar som resulterar i effektiva och användbara avtal. Enheten är i ett spännande utvecklingsskede, där ett förbättringsarbete pågår med målet att få ett mer strategiskt inköpsarbete. I nära samarbete med verksamheten upphandlar Upphandlingsenheten avtal för varor och tjänster, konsulter samt anläggnings- och byggentreprenader.
Vi erbjuder
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag, där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. Vårt huvudkontor finns i moderna lokaler i centrala Malmö - ett stenkast från Centralstationen.
Vem är du?
Du är van att driva upphandlingar framåt och har god förståelse för både upphandlingslagstiftning och verksamhetens behov. Du har en affärsmässig skärpa, tänker strategiskt och är inte rädd för att testa nya vägar. Du är kommunikativ, relationsskapande och gillar att arbeta nära verksamheten - samtidigt som du står tryggt i din roll.
Det är en självklarhet för dig att leverera upphandlingar av hög kvalitet utifrån verksamhetens behov. Du har en god kommunikation på svenska i både tal och skrift. Du är prestigelös i ditt sätt att arbeta och inte rädd för att ta egna initiativ och fatta egna beslut i det dagliga arbetet. Du står självklart bakom vår miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet.
Dina erfarenheter
Vi söker dig som har:
- flera års erfarenhet av att självständigt driva upphandlingar inom flera olika områden enligt LUF och/eller LOU
- något eller några års erfarenhet av att självständigt ha genomfört entreprenadupphandlingar enligt AMA och med AB, ABT och ABK som standardavtal
- eftergymnasial utbildning inom inköp, teknik, ekonomi, juridik - eller motsvarande arbetslivserfarenhet
- goda kunskaper i MS Office
- B-körkort är inte ett krav, men underlättar när du behöver ta dig till våra anläggningar.
Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan redan idag!
Vilka är VA SYD?
VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.
Övrig information
På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. På så vis kan vi matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval.
VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.