Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill bidra till att skapa struktur, effektivitet och kvalitet samtidigt som du får göra skillnad för andra.
Socialkontoret i Strängnäs kommun är organiserat i sex verksamhetsområden, där Utredningsenheten BoU ingår i myndighetsutövningen inom individ- och familjeomsorgen. Vi arbetar med barn och unga 0–18 (21) år och deras familjer med målet att ge rätt insatser i rätt tid.
Enheten består av två arbetsgrupper och vi sitter i gemensamma lokaler med Mottagnings- och familjeenheten. Tillsammans har vi fyra gruppledare som samarbetar nära och täcker upp för varandra vid behov. En senior socialsekreterare ansvarar för att introducera och stötta nya kollegor. Vi arbetar utifrån BBIC, med ett tydligt barnperspektiv och fokus på kvalitet, rättssäkerhet och samverkan.
Vad erbjuder vi dig?
• En trygg introduktion med stöd av senior kollega.
• Regelbunden extern handledning.
• Flexibla arbetsformer med möjlighet till distansarbete.
• Friskvårdsbidrag och 60 minuters reflektionstid per vecka.
• Tydlig struktur och tillitsbaserat ledarskap.
• Ett kompetent team som tror på samarbete och nytänkande.
Nu söker vi en administrativ socialsekreterare som vill vara en del av vårt team!
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som administrativ socialsekreterare är en nyckelfunktion inom Utredningsenheten Barn och Unga. Syftet med tjänsten är att avlasta socialsekreterare i deras dagliga arbete genom att ta ett samlat ansvar för administrativa uppgifter kopplade till ärendehantering. Du utgör ett processtöd och bidrar till att skapa struktur, effektivitet och kvalitet i myndighetsutövningen.
Det ingår att hantera enklare utredningsinsatser samt självständigt driva vissa moment i ärendeprocessen. Rollen är hybrid till sin karaktär och kräver både administrativ noggrannhet och grundläggande förståelse för socialt arbete enligt SoL och LVU.
Administrativa arbetsuppgifter:
• Registrering av nya ärenden och hantering av aktualiseringar i verksamhetssystemet Treserva.
• Upprättande, organisering och arkivering av fysiska akter.
• Dokumenthantering: scanning, journalföring och distribution av inkommande handlingar till ansvarig socialsekreterare.
• Bokning av tand- och hälsoundersökningar .
• Fakturagranskning och enklare ekonomisk administration, inklusive beräkning av föräldraavgift vid placering.
• Ansökan om barnbidrag, hantering av folkbokföring samt administration av skolplacering.
• Stöd i sökning av HVB-placeringar enligt instruktion från socialsekreterare.
Stöd i myndighetsutövning:
• Självständigt hantera enklare ärenden och förfrågningar, exempelvis: överflyttningsärenden från annan kommun och ansökningar från personer som inte tillhör kommunen.
• Initial bedömning av inkommande anmälningar/ansökningar, inklusive skyddsbedömning och tolkbehov.
• Förberedande dokumentation och utskick av handlingar till berörda parter.
• Hantering av utlämning av allmänna handlingar enligt gällande sekretessbestämmelser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen, alternativt beteendevetenskaplig examen innehållande minst 15 hp i socialt arbete, 7,5 hp i psykologi och 7,5 hp i socialrätt eller förvaltningsrätt.
• Förmåga att uttrycka dig väl i det svenska språket, i både tal och skrift.
• Grundläggande IT-kunskaper.
• Körkort (B).
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård.
• Vana att arbeta i ärendehanteringssystem, företrädesvis Treserva.
• Erfarenhet av administrativa uppdrag/roller.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara en självgående och drivande person som med stort engagemang tar sig an varierande arbetsuppgifter. Du arbetar strukturerat och effektivt med en förmåga att prioritera i de fall det behövs. Du samarbetar väl med andra genom att vara tydlig, lyhörd för andras behov och ha en hög känsla för service.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!
ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.