Arbetsbeskrivning
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/
Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Har du talang för att stötta och handleda vuxna personer, i komplexa sociala system? Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Inom område placering arbetar du som familjehemssekreterare mot målet att skapa en god och trygg uppväxtmiljö för barnet/den unge genom att vara den tillitsfulle stöttepelaren som våra familjehem lutar sig mot. Placeringsenhet 1 är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. Enheten har idag cirka 25 medarbetare och inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn. Vi har två systerenheter, placeringsenhet 2 och 3, som vi arbetar mycket tätt med.Inom enheten har vi olika roller. Våra socialsekreterare följer upp och utreder barnen/ungdomarnas vård. Våra stadigvarande familjehemssekreterare och jourhemsgrupp rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Våra två teamledare handleder socialsekreterare och familjehemssekreterare i det dagliga arbetet. Vi har även kvalificerade handläggare som bland annat är medhandläggare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns en enhetschef som bland annat ansvarar för alla medarbetares arbetsmiljö, enhetens budget samt våra gemensamma satta mål för vår verksamhet.Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv, känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.
Vi har flexibla arbetstider genom vårt ramtidsavtal och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10a.
Beskrivning av arbetsuppgifter
Ditt grunduppdrag som familjehemssekreterare är att ansvara för att hitta/matcha och stödja familjehem till barn i behov av placering. I grunduppdraget ingår att utreda dessa uppdragstagare. Att ge stöd och handledning till dem, både inför och under placeringstiden. Samt att dokumentera löpande i journal. Vi utreder uppdragstagare bland annat enligt Socialstyrelsens vinjetter samt genomför djupintervju via NKI. Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning.
I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker familjehemmen och barnen. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam. Vid utredande av våra uppdragstagare deltar du i analyser och matchningar av barnets behov och uppdragstagarens möjligheter att tillgodose dessa behov och du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare samt skriver utredningar av uppdragstagare till nämnd. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det familjehemsplacerade barnet.
Våra familjehemssekreterare är organiserade i flera funktioner:
• Jourhemsgruppen: tar fram/tillsätter och stödjer jourhem för kortare tids placeringar. Här behöver du tycka om när det går snabbt i handläggningen och vara flexibel i ditt arbete, då du är placeringsenheternas ansikte utåt gentemot våra systerenheter inom Avdelning Barn och unga Myndighet, våra samarbetspartners inom Staben samt även gentemot vår externa leverantörer av familjehem.
• Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek): rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare.
• Stadigvarande familjehemssekreterare: matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar.
Olika reflektionsgrupper med mera hålls av alla funktioner för deras respektive målgrupp.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och innehar B-körkort. Du behöver ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift då dokumentationsplikt/journalföring på svenska utgör stor del av arbetet. Du behöver därmed också ha mycket god dator- och systemvana. Tjänsten innebär att du behöver ha erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet LifeCare. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård och erfarenhet av att vägleda, handleda och stötta uppdragstagare i svåra samtal samt överlag i deras uppdrag. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och främst inom socialförvaltningen, barn och unga myndighet.
Vidare är du trygg och har självinsikt och ser relationer i sitt rätta perspektiv. Du skiljer på det personliga och professionella. Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt samtidigt som du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt. Du ser möjligheter i förändringar. Slutligen är du motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Du arbetar på tills projektet är avslutat eller resultat uppnådda.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.