Sökes: Kanslist - handläggare - projektutvecklare
Leader Framtidsbygder Dalsland Årjäng Munkedal är en ideell förening som arbetar med lokalt ledd utveckling, detta ingår i den Strategiska planen för genomförande av den gemensamma jordbrukspolitiken i Sverige 2023-2027. Verksamheten fördelar medel ifrån europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och har under aktuell programperiod en budget om cirka 30 miljoner kronor bestående av medel ifrån EU, stat och kommunal medfinansiering. Pengarna ska investeras i goda projekt som stärker landsbygden i Dalslands alla kommuner, samt Årjängs och Munkedals kommun. Leadermetoden skapar utveckling genom lokal förankring och engagemang, underifrånperspektiv, och samarbete mellan olika sektorer. Vi arbetar med många typer av lokal utveckling på landsbygden. Se vår hemsida www.framtidsbygder.se.
Beskrivning av arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara löpande administration och hantering av projektansökningar. Du kommer både att arbeta med normal handläggning av större projekt och som stödperson för de som söker, samt med s.k. paraplyprojekt som består av mindre, riktade, checkar som på ett enklare och snabbare sätt når stödsökande.
Du kommer att ha ett nära samarbete med verksamhetsledaren på kansliet, och ni kommer tillsammans att driva leaderkontoret framåt. I arbetsbeskrivningen ingår även andra förekommande arbetsuppgifter på kansliet såsom fakturahantering, kommunikation, uppdatering av hemsida, deltagande vid beslutsmöten med styrelsen m.m.
Arbetsplats
Huvudsaklig arbetsplats är hemifrån. Ca 1 gång i veckan träffas du och verksamhetsledare fysiskt på en lämplig plats dit bägge har ungefär lika långt att köra. Det förekommer även besök hos stödsökare över hela leaderföreningens upptagningsområde. Tillgång till bil och viss flexibilitet gällande arbetstider är därför nödvändigt. Eftersom vi jobbar med lokalt förankrad utveckling är det viktigt att du bor inom, eller nära, vårt upptagningsområde och är villig att regelbundet röra dig inom hela området.
Beskrivning av kvalifikationer
Du trivs med att skapa ditt eget schema, arbeta självständigt, och är duktig på att prioritera, göra bedömningar och ta egna initiativ. Du behöver även vara komfortabel med att lära dig Jordbruksverkets olika system och vara beredd på att en betydande del av vår arbetstid läggs på handläggning. Vi ser gärna att du studerat vid universitet och/eller har erfarenhet av administrativa uppgifter. Du är driftig, självgående och tar ett stort ansvar för din egen upplärning och, senare, för kontorets allmänna drift. Du trivs i en prestigelös miljö där du får arbeta med frihet under ansvar, och är medveten om förmånen i att kunna arbeta på distans och tar tillvara på den. Du är serviceinriktad, har lätt för att kommunicera med människor och är inte rädd för att vara tydlig eller ställa frågor när det behövs. Du önskar arbeta i ett mindre team där vi hjälps åt och är delaktiga i varandras arbetsuppgifter. Du vill, på sikt, hjälpa till att bära din arbetsplats och utöka dina egna ansvarsområden allt eftersom du lär dig det grundläggande hantverket.
Vi ser gärna att du antingen är en person som har tidigare erfarenheter av handläggning och som ser på ett jobb hos oss som en möjlighet till att bidra och använda dina färdigheter till något intressant och viktigt, eller att du är en nyutexaminerad student med ett stort intresse för utvecklingsfrågor och en lika stor vilja att lära dig och skaffa dig kvalificerade arbetslivserfarenheter inom detta fält. Andra erfarenheter som går att översätta är också av intresse, och stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.
Vad vi kan erbjuda
En möjlighet att arbeta med europeiskt utvecklingsstöd i Sverige och hemifrån, och erfarenheter av arbete som nyckelperson i den lokala utvecklingen som annars är svår att skaffa sig genom arbete hemifrån/i Sverige. Vi erbjuder en arbetsplats där din insats och ditt engagemang räknas, och dina kunskaper spelar stor roll - både för den lokala utvecklingen och för kansliet. Möjligheter att växa in i rollen och utöka dina ansvarsområden allt eftersom du lär dig arbetsuppgifterna. I utgångsläget är tjänsten 70%, och den går troligtvis att anpassa inom rimliga gränser på ett sätt som kan göra det möjligt att kombinera den med exempelvis deltidsstudier. Vi tillämpar under provperiod tidsbegränsad anställning om 6 månader med syfte att förlänga över de kommande åren om allt fungerar.
Meriterande erfarenheter och kunskaper
· Universitetsutbildning inom samhällsvetenskap exempelvis statsvetenskap, ekonomi, eller motsvarande. Även annan utbildning kan vara relevant.
· Erfarenhet av arbete inom offentligt stöd
· Erfarenhet av arbete med handläggning och administration
· Erfarenhet av arbete inom projektledning
· Erfarenhet av engagemang i föreningsliv och styrelseposter
· Kunskaper i Wordpress och hemsidearbete
Vi tillämpar löpande intervjuer och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden är slut. Vi önskar tillsätta tjänsten så fort som möjligt efter sommaren.
Välkommen med din ansökan! Personligt brev, CV, referenser och löneanspråk.