Arbetsbeskrivning
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
ARBETSUPPGIFTER
Som avdelningschef kommer du tillsammans med dina chefskollegor i förvaltningens ledningsgrupp arbeta för en effektiv och sammanhållen stadsutvecklingsprocess utifrån ett hela staden perspektiv. Som representant för stadsfastigheter arbetar du utifrån skedet analysera och planera stadsutveckling samt projektutveckling. Du arbetar med ett processinriktat och kund fokuserat arbetssätt med starkt utvecklingsfokus. Du verkar också för en transparent samarbetskultur i Göteborg stad och i den egna förvaltningen.
Vidare medverkar du i och ansvarar över strategiska beslut som berör hela förvaltningen, samt bistår direktör och nämnden med sakkunskap och med den specifika kompetensen för din avdelning. Du arbetar aktivt med förvaltningens kultur- och värdegrundsarbete och ansvarar för att det genomsyrar avdelningens styrning, ledning och uppföljning samt det dagliga arbetet hos samtliga medarbetare och chefer. Du ansvarar för avdelningens verksamhetsplanering i nära samarbete med direktören och övriga chefer i förvaltningsledningen. Du har personal- arbetsmiljö- och budgetansvar för din avdelning och arbetar för en god, hållbar och hälsosam arbetsmiljö för avdelningens alla medarbetare samt värnar om en god facklig partssamverkan.
I tjänsten ingår även:
• Huvudansvaret för att planera och samordna deltagande i skedet Analysera och planera stadsutveckling samt projektutvecklingen i Planera utbyggnad (initiera och utreda)
• Ansvarar för lokalförsörjningsplaneringen och ska bidra med behov och underlag utifrån genomförande- och förvaltarperspektivet i den taktisk planeringen.
• Planeringsansvar för att utveckla och säkerställa lokalernas värde genom strategisk och långsiktigt hållbar fastighetsförvaltning för en lokalförsörjning i balans.
• Uthyrnings- och beställarfunktionsansvar med kundbehov, mål och strategier som utgångspunkt.
• Utveckla struktur, process och metod för lägre kostnader som möter de verksamhetsdrivande nämndernas långsiktiga behov i nära samverkan med andra avdelningar.
• Planeringsansvar, för drift och underhåll, fastighets utveckling, projektutveckling och överlämning av fastighet till exploatering inför exploatering alternativt försäljning i nära samverkan med övriga avdelningar.
KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet av arbete i ledningsgrupp och är van att med lyhördhet och dialog driva dina frågor. Du besitter också god kunskap kring rådande lagar, avtal och regelverk inom aktuellt verksamhetsområde, samt inom det ekonomiska ramverket för kommunal/regional verksamhet.
Vidare vill vi att du har en magisterexamen inom relevant utbildningsområde kopplat till området och som bedöms relevant för tjänsten.
Du känner dig trygg med att tillsammans med både kollegor och medarbetare strategiskt driva förändrings- och utvecklingsarbete. Du har erfarenhet av arbete med personal- arbetsmiljö- och budgetansvar samt av att leda chefer. Du har också kunskaper om facklig partssamverkan och arbetsmiljölagstiftningen. Vi ser även att du har en bred erfarenhet av strategisk fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling.
Ditt ledarskap präglas av god kommunikativ förmåga, social kompetens och ett prestigelöst förhållningssätt. Andra viktiga förmågor är att kunna väga in olika perspektiv där helheten blir så bra som möjligt och att kunna tänka och agera långsiktigt.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings och ett innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.