Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang.
Biståndsenheten arbetar med myndighetsutövning inom socialtjänst. I verksamheten finns sju enheter samt en administration är en av dem. Administrationens ansvar är övergripande och innefattar socialtjänstens reception, hantering av post, beställningar, fakturahantering, arkivarbete med mera.
Arbetsgruppen består av 4 medarbetare om tillgodoser hela verksamhetsområdet med administrativt stöd. Medarbetarna tar stort eget ansvar och har ett gott samarbete både inom den egna enheten och med övriga enheter. Hos oss får du kompetenta och erfarna kollegor och nära arbetsledning som stöttar dig i arbetet.
Kommunen befinner sig i arbetet med att ställa om till den nya socialtjänstlagen och i det arbetet kommer den administrativa enheten att ha en viktig roll. Vi söker nu dig som med kunskap och engagemang vill vara med oss i att kvalitetssäkra och utveckla arbetet inom den administrativa enheten.
Beskrivning av tjänsten
Som administratör inom myndighet får du en central och viktig roll. Arbetet är omväxlande med fokus på att ge ett kvalificerat administrativt stöd till chefer och socialsekreterare inom ramen för handläggningsprocessen samt till medborgare som besöker Biståndsenheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som administratör har du ett gott bemötande och en stor vilja att ge en god service till alla som besöker oss. Du behöver tycka om att vara där det händer då ingen dag är den andra lik inom socialtjänsten. Vi erbjuder dig en spännande tjänst där du får möjlighet att påverka ditt arbete och bidra till en effektiv administration inom socialförvaltningen. Vi söker dig som har personlig mognad, god förmåga att skapa relationer och kan möta individer i utsatta situationer. Du har en välgrundad förståelse för vikten av rättssäkerhet och kan anpassa ditt arbetssätt utifrån nya förutsättningar. Du tar ansvar för att planera och prioritera dina arbetsuppgifter och värdesätter ett gott samarbete. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt har god datavana.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- Självständigt genomföra administrativa handläggningsuppgifter.
• Receptionsarbete
• -Beställningar
• - Ansvar för internlarm och personlarm
• - Fakturahantering
• - Posthantering
• - Begäran och utlämnande av handlingar.
• - Diarieföring och hantering av handlingar enligt dokumenthanteringsplan.
• - Arkivarbete
KVALIFIKATIONER
Grundläggande krav för tjänsten:
• YH-utbildning inom administration eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Körkort B
• Erfarenhet av arbete inom socialtjänst och med socialtjänstens målgrupper
• Kunskap och erfarenhet av verksamhetssystemet Combine och ekonomisystemet Raindance
• Erfarenhet av arbete i arkiv och gallring
Övriga meriter för tjänsten:
• Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Combine och ekonomisystemet Raindance.
• Även tidigare erfarenhet av arbete i arkiv och gallring ses som meriterande.
• Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaper och färdigheter som vi bedömer krävs för tjänsten.
Personliga egenskaper
Det är viktigt att du är noggrann, är administrativt skicklig och har en hög servicekänsla. Du tar ett stort eget ansvar, har god datorvana och är bra på att formulera dig på svenska i tal och skrift.
Arbetet ställer krav på att du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du behöver också vara öppen för att tänka nytt och vilja leverera lösningar på olika problem. Du behöver kunna hantera snabbt uppkomna situationer och frågor.
Det är också viktigt att du är självgående, flexibel, noggrann, strukturerad och slutför de uppgifter du har tagit dig an inom givna tidsramar samt att du trivs med att jobba tillsammans med andra. Du förväntas ha ett intresse för att utveckla och effektivisera administrativa processer.
Vi är varandras arbetsmiljö och därför är det viktigt att du tillsammans med oss vill skapa ett välfungerande arbetsklimat där vi gör varandra bättre.
Den här tjänsten kräver att du arbetar på plats på Biståndsenheten och arbetstiden är förlagd måndag-fredag 8-17.
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden så tveka inte att söka idag om detta låter intressant!
Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt:
• Pass
• Nationellt ID-kort som visar medborgarskap
• ID-kort kombinerat med personbevis där medborgarskapet framgår.
Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige
Vid rekrytering ska du uppvisa utdrag från polisens belastningsregister (Kontroll av egna uppgifter).
Välkommen med din ansökan!
Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.