Arbetsbeskrivning
Vill du kombinera ekonomi, HR och ledarskap i en dynamisk miljö med stark entreprenörsanda? Vi söker nu en Finance & HR Manager som vill vara med och bygga strukturer, driva affären framåt och samtidigt bidra till en positiv och hållbar företagskultur. Du blir en viktig del av ledningsgruppen och rapporterar till bolagets CFO/COO (vice VD).
Om rollen
I denna breda och operativa roll har du ett helhetsansvar för ekonomi, personalfrågor och administration. Du arbetar både strategiskt och hands-on, med möjlighet att påverka företagets utveckling i en fas av tillväxt och innovation.
Om Candles
Candles Scandinavia, med kunder som H&M, Åhléns, Lyko, Rituals med flera, är idag en ledande europeisk leverantör av doftljus producerade med 100% växtbaserat, biologiskt nedbrytbart vax, baserad på svenskodlad raps. Bolaget erbjuder ett hållbart och miljövänligt alternativ till den annars paraffindominerade ljusmarknaden där råvaran utvinns av fossilt bränsle. Bolagets styrka ligger främst i en kostnadseffektiv metod för storskalig produktion av kundanpassade doftljus, helt av naturligt och miljövänligt vax. Candles Scandinavia bedriver sin verksamhet i fräscha och ändamålsenliga lokaler centralt i Örebro och är idag ca 50 medarbetare med en omsättning på ca 200 miljoner kronor. Candles Scandinavia AB (publ) är sedan november 2021 noterade på Nasdaq First North Growth Market.
Våra värdeord är viktiga för oss och finns med oss i vårt dagliga arbete:
VI vågar och är innovativa
VI vet
VI gör det nu
VI är effektiva
VI är förändringsbenägna & arbetar annorlunda
VI kommunicerar & involverar
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ekonomi / Finans
• Operativt ansvara för företagets ekonomifunktion, inklusive redovisning, rapportering och likviditetsstyrning
• Månads- och årsbokslut
• Extern kvartalsrapportering samt intern månadsrapportering
• Budget- och prognosarbete samt uppföljning av nyckeltal (KPI:er)
• Analys av lönsamhet, kostnadsstruktur och investeringar
• Fortsätta utveckla bolagets controlling genom Business Intelligence
• Stöd till CFO, VD och övrig ledning i affärsekonomiska beslut
• Utveckla finansiella processer rutiner och affärssystem
• Ansvar för bolagets kontakter med bank och myndigheter tillsammans med bolagets CFO
HR / Personal
• Stöd till chefer i HR-relaterade frågor – rekrytering, onboarding, arbetsrätt, personalärenden
• Ansvar för arbetsmiljö, policies och personalhandbok
• Driva personalutveckling, kompetensplanering och kulturarbete
• Lönehantering
• Supportera ledningsgruppen och bidra till strategisk kompetensförsörjning
• Vara en kulturbärare och bidra till en trivsam, utvecklande arbetsplats
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom ekonomi, HR eller liknande
• Minst 5 års erfarenhet i en bred roll inom ekonomi och/eller HR, gärna i ett ägarlett företag. Erfarenhet från arbete i en noterad miljö är meriterande
• Mycket goda kunskaper inom redovisning
• Erfarenhet och förståelse för ekonomi i ett producerande bolag (lager och tillverkning)
• Erfarenhet av att utveckla och införa strukturer, processer och system
• Goda kunskaper i Excel och ekonomisystem. Erfarenhet av Microsoft Dynamics 365 Business Central samt Power BI är extra meriterande.
• Du besitter kunskap inom arbetsrätt, rekrytering och förändringsledning
• Vi ser att du har erfarenhet av personalledning, direkt eller indirekt.
• Meriterande om du har arbetat i en internationell miljö – gärna i en matrisorganisation
• Flytande i svenska och mycket goda kunskaper i engelska
Personliga egenskaper
• Prestigelös, självgående och handlingskraftig
• Affärsorienterad med god förståelse för helheten
• Trygg i din kompetens men nyfiken på att lära nytt
• Relationsbyggare med god kommunikationsförmåga
• Van att arbeta i en dynamisk miljö med många bollar i luften samtidigt
• Trivs i ett bolag där alla hjälper till och bidrar – oavsett titel
Vi erbjuder
• En dynamisk och innovativ arbetsmiljö i ett företag med stark tillväxt och fokus på hållbarhet.
• Möjlighet att påverka och utveckla processer inom produktion och inköp.
• Ett engagerat och stöttande team med hög kompetens.
• Konkurrenskraftig lön och förmåner.
• Friskvårdsbidrag och flexibla arbetstider.
• Möjligheter till vidareutbildning och karriärutveckling.
Ansökan
Är du redo att ta nästa steg i din karriär? Skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 15 augusti 2025. Urval sker löpande, så vänta inte med att söka! Vi ser fram emot att välkomna en ny kollega som delar vår passion för hållbarhet, kvalitet och innovation!
Har du frågor är du välkommen att maila till
[email protected]
Tjänsten tillträds så snart som möjligt.
Mer information om oss hittar du på www.candles.se
Du ansöker senast 2025-08-15 genom att klicka på knappen nedan.