Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Vi arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Myndigheten är lokaliserad på fem orter.
Är du en drivande och serviceinriktad person med gott omdöme som tycker om att arbeta i team? Skolinspektionen söker nu en ny kollega som ska ingå i en grupp som arbete med inköp, e-handel och upphandling. Du ska ansvara för e-handelssystemet och självständigt kunna genomföra avrop tillsammans med verksamhetens beställare. Tillsammans med dina kollegor på enheten deltar du i att utveckla upphandlingsverksamheten. Det förutsätter att du kan arbeta självständigt samt trivs med att samarbeta med andra och ingå i ett team.
Tjänsten är placerad inom enheten för ekonomi och verksamhetsstyrning som består av 16 medarbetare varav 3 arbetar med upphandling och inköp. Din närmaste chef är ekonomichefen. Enhetens ansvarsområden omfattar förutom upphandling, ekonomi, planering och verksamhetsuppföljning samt lokalfrågor. Enheten ingår i avdelningen för verksamhetsstöd och juridik med placering i Stockholm.
Arbetsuppgifter
Du ska ansvara för den löpande hanteringen av avtal i e-handelssystemet. Du ska också självständigt göra avrop för verksamhetens räkning och då hålla ihop hela förfarandet från inköpsanmodan, avrop till slutlig diarieföring av ärendet. Efter avslutat inköp ska du även bidra med stöd till avtalsägaren i avtalstolkning och avtalsförvaltning.
Tillsammans med dina kollegor på enheten ska du vara delaktig i arbete med utveckling av de interna processerna som rör inköp, avrop och upphandling. Ni fördelar inkomna beställningar mellan er och arbetar så att ni vid behov kan täcka upp för varandra. Du fungerar även som back-up för fakturahantering.
Kvalifikationer
• Vi söker dig som har relevant utbildning.
• Du har arbetat med förvaltning av avtal i e-handelssystem.
• Du ska ha goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling, LOU, och dess tillämpning.
• Du ska ha minst ett års erfarenhet av att självständigt genomföra avrop inom den offentliga sektorn.
• Arbetet kräver att du har god förmåga att uttrycka dig flytande på svenska i både tal och skrift.
Meriterande
• Du har genomfört upphandlingar.
• Vana av att arbetat i systemen e-Avrop och/eller Visma Proceedo.
• Erfarenhet av inköpsarbete i större organisation eller myndighet.
Du ska vara strukturerad och kunna planera och driva ditt arbete självständigt. Du har ett pedagogiskt sätt och en integritet som hjälper dig i att ge stöd till verksamheten att göra rätt. Du arbetar systematiskt och slutför dina uppdrag med god kvalitet. Du har förmåga att både arbeta själv och tillsammans med andra. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten
Tjänsten är ett vikariat om 6 månader. Omfattningen är heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Intervjuer kan ske löpande.
Ansökan
Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025. Ansökan har dnr 2025:6409.
Frågor
Tjänsten: ekonomichef Anna Hedner
Rekryteringsprocessen: Kristin Annerstedt
Fackliga företrädare
Saco-S: Caroline Engskär, OFR (ST): Mattias Friström
Samtliga nås via växeln 08-586 080 00.
Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.