Arbetsbeskrivning
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Vi söker en informationsvårdshandläggare till informationsförvaltningsenheten.
Informationsvården har ett övergripande ansvar för att vägleda hela verksamheten och utlandsmyndigheterna i rättssäker och ändamålsenlig felhantering. Informationsvården är placerad vid digitalisering- och utvecklingsavdelningen och består idag av 7 medarbetare. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att bidra till korrekt information i våra system, genom att lösa inkommande ärenden och frågor gällande felhantering. Du får jobba självständigt med stort ansvar där din insats både har stor betydelse för verksamheten och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte.
Vi erbjuder ett jobb som är viktigt på riktigt
Det händer mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan hjälpa till i de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, utvecklingsmöjligheterna är således många. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Ditt jobb hos oss är viktigt på riktigt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Migrationsverkets centrala informationsvård arbetar för att de uppgifter som finns i våra system är korrekta. I rollen är du en del i myndighetens centrala felhantering genom rättning och uppföljning av ärenden som inkommer till informationsvården.
Du, tillsammans med kollegorna, tar fram förslag på förändringar som ska förhindra att fel uppstår. I tjänsten har du i huvudsak kontakt med prövningsverksamheten, olika team inom digitaliserings- och utvecklingsavdelningen, ambassaderna och tjänstemän på Skatteverkets folkbokföring.
Vem är du?
Du är noggrann, serviceinriktad och värdesätter att lösa problem både självständigt och tillsammans med dina kollegor. Vidare är du flexibel, har en god analytisk förmåga och anpassar dig till rådande omständigheter. Du är även pedagogisk, prestigelös och har ett intresse för att utbilda verksamheten inom området.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.
Du som söker har
- Akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet.
- Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av att arbeta med informationskvalitet inom större organisationer.
- Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande
- God kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift, eftersom du behöver kunna ta del av och delge komplex information på dessa språk
Det är meriterande om du har
- Kunskap och erfarenhet av att arbeta i flera av Migrationsverkets verksamhetssystem
- Erfarenhet att arbetat med registervård.
- Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden.
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidare med provanställning sex (6) månader
Arbetstider: kontorsarbetstid med flextid
Placering: Norrköping, Malmö, Göteborg eller Sundbyberg
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html.
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html
För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
[email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.